Radiobingo var den oprindlige finansieringsform i de lokale radiostationers barndom. Det var dengang radioreklamer var strengt forbudt. I Norge er bingofeberen fortsat i høj grad til stede i lokalradioen. I 2007 blev der spillet radiobingo for 75 mio. norske kroner (65 mio. danske kr.)
Tal fra Norsk Lokalradioforbund viser, at interessen for radiobingo er størst i Nordland. Dér hev de lokale radiostationer 12.7 mio. norske kr. (11 mio. danske kr.) ind sidste år. Det skriver Kampanje.
I Nordland, der er den sydligste del af Nord Norge, bor der blot 235.000 personer.
"Radiobingo er en uhyre vigtig indtægtskilde for norske lokalradioer. For mange stationer er spillet det bærende element i driften," siger daglig leder i det norske lokalradioforbund, Erik Fagernæs, til Dagbladet.
I fremtiden satser man på, at bingo-kuponer også vil kunne købet på nettet.
"I dag kan man sælge alt mulig på nettet, men ikke bingo-kuponer. Det hævdes at netsalg gør det til et landsdækkende spil, men det er nonsens. Det er jo kun dem der kan modtage radioen, som kan spille med," siger Erik Fagernæs til Dagbladet. |