|
USA: Radioreklame faldt 9 pct. i 2008
Tirsdag 24. februar 2009
Af Stig Hartvig Nielsen |
|
Det går med omsætningen på radiostationerne i USA, som det går med USA's økonomi: Nedad. Omsætningen på radioreklameområdet faldt i 2008 med 9 pct., og faldet var omtrent lige så stort på såvel lokalt som på nationalt plan. Kun på ét område gik det frem - nemlig for 'off air' indtjeningen, hvilket bl.a. omfatter internetradio.
Der blev i 2008 i alt omsat for 19.5 mia. dollars (114 mia. danske kr.) i radioreklamer på USA's næsten 14.000 radiostationer. Det er et fald på 9 pct. i forhold til 2007.
Det fremgår af nye tal fra Radio Advertising Bureau (RAB).
De lokale radiostationer i USA tegner sig fortsat for langt den største omsætning, nemlig 13.6 mia. dollars (80 mia. kr.). Her er faldet på 10 pct.
Landsdækkende radio faldt mest. Nemlig med 12 pct. til 2.9 mia. dollars (17 mia. kr.)
Network radio lå uændret på 1.15 mia. dollars (knap 7 mia. kr.)
Radiobranchens reklameindtægter på 'off-air' området steg med 7 pct. til 1.8 mia. dollars (godt 10 mia. kr.)
Selv om der altså generelt var tilbagegang, så er der nogle områder, hvor der kunne konstateres fremgang. Omsætningen fra Home Improvement firmaer og de store big box indkøbscentre/supermarkeder steg i hvert fald i 4. kvartal 2008. Det gik også fint med at sælge radioreklamer indenfor kommunikationsområdet (bl.a. mobiltelefoni) og desuden til fast food restauranter og forsikringsselskaber.
Hele rapporten fra RAB om omsætningen i 2008 og i 4. kvartal 2008 kan ses her: https://www.rabmarketing.com/releases/RevenueReportQ42008-PDF.pdf
|
|
Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version |
|
|
|