Radio24syv og DR kan ikke blive enige om at dele regningen for Gallup-lytterundersøgelserne. Derfor har Radio24syv besluttet ikke at være med i de fælles målinger. DR forlanger, at Radio 24syv skal betale lige så meget for deres éne kanal - som DR betaler for sine 10 radiokanaler.
Når Gallup fremover offentliggør de ugentlige lyttertal vil Radio 24syv mangle i oversigterne, hvor ellers både de fem store kommercielle stationer (NOVAfm, The Voice, Radio 100, Pop FM og Radio Soft) og samtlige DRs ti radiokanaler alle er med.
Det skyldes uenighed om, hvad det skal koste, skriver Mediawatch.dk i dag iflg. Journalisten.dk.
I dag betaler DR tre millioner kroner om året til Gallup for at få målt lyttertallene for DRs (nu 13 - og pr. 1. november 2011 i alt 10) radiokanaler. De kommercielle radiokanaler har også betalt tre millioner kroner til sammen. Den løsning betragtes ifølge DR som midlertidig.
"DRs udgangspunkt er, at 24syv skal betale lige for så meget for at få målt én kanal, som DR betale for sine 13 radiokanaler. Det er for unfair en løsning, som vi har måtte sig nej tak til," siger Radio24syvs bestyrelsesformand Lisbeth Knudsen.
Radio 24syv vil forsøge at få et andet analyseselskab til at måle kanalens lyttertal. |