Der sker ikke nogen forbedring af indtjeningsevnen for kommerciel radio de næste par år, så situatioen er stort set status quo, vurderer mediabureauer. Den nye medieaftale betyder, at DR står usvækket som altdominerende på radiomarkedet.
"Når replanlægningen af FM er aflyst, er der ikke umiddelbart elementer i forliget, der styrker kommerciel radio. Ikke set fra annoncørernes synspunkt," siger broadcast director Flemming Jensen, Mediaedge:cia, til MediaWatch.
"Det er naturligvis glimrende, at de landsdækkende radioer ved næste udbud får mere lempelige økonomiske betingelser, der gavner deres drift, men det hjælper ikke nu. Det er også interessant, at den fjerde radiokanal måske udbydes som kommerciel kanal, men det er først i 2011," siger Flemming Jensen.
Kommerciel radio får så til gengæld gode muligheder for at folde sig ud på DAB, men penetrationen på DAB er kun ca. 24 procent, så der går lang tid, før platformen er rigtig kommerciel interessant, vurderer Flemming Jensen.
Trading director Claes Braagaard fra OMD kan heller ikke få øje på forbedringer her og nu.
Det vil først være i hhv. 2011 og 2014, når de nye koncessioner træder i kraft, at der vil komme en effekt.
"En satsning på DAB vil ikke slå igennem her og nu. Dertil er udbredelsen simpelthen for lille, og med en udskydelse af beslutningen omkring P2 sker der alt i alt ikke meget her og nu," siger Claes Braagaard.
Mads Bredal, administrerende direktør for Carat Danmark konstaterer ligeledes, at aftalen ikke vil betyde nogen stor omvæltning for indtjeningsmulighederne for kommerciel radio. Han vurderer dog, at der - på sigt - vil komme forbedringer for kommerciel radio. |