DR’s radiodirektør Leif Lønsmann mener, at vederlaget til rettighedshaverne, KODA og Gramex bør nedsættes fordi hele branchen trues og afgiften ødelægger det økonomiske fundament for radio- og tv-stationer – ikke blot de kommercielle, men også de statsejede.
Leif Lønsmann siger til Berlingske: ”Systemet er i dag fuldstændigt absurd, fordi opkrævningen af afgifter til kunstnere og komponister via KODA og Gramex ikke tager hensyn til det faktiske lytter- og seerforbrug, men i stedet afregnes efter potentiel lytning. Det vil sige, at jo flere radio-tv-stationer og nye digitale transmissionsformer vi får, jo flere afgifter.” Lønsmann mener desuden, at afgifterne vil hæmme væksten af de kommende digitale radio- og tv-stationer.
Den måde, der opkræves musikafgifter til KODA og Gramex på, stammer fra 1935, da det daværende Statsradiofonien blev pålagt at betale for de anvendte grammonfonplader. Svaret var at boykotte pladeindustrien ved kun at anvende levende koncertmusik i programmer. Først i 1938 indgik parterne en aftale, som stadig udgør fundamentet for anvendelse af musik i radioen.
Meget kort fortalt bygger den på, at KODA og Gramex opkræver nye afgifter for hver ny radiostation eller TV-station, der etableres. Der tages ikke højde for ændringer i lytternes forbrug, og derfor er de samlede musikafgifter steget væsentligt hurtigere end forbruget, skriver Berlingske Tidende.
|