DR agter ikke at læne sig tilbage, og se på, at den nye Radio Møller kaprer markedsandele fra DR. Mediedirektør Mikael Kamber sagde på Radiodays i weekenden, at DR skal være skarpere, og at man nu går i træningslokalet for at finde ud af, hvor man vil sætte stødene ind.
'Fremtidens public service' var overskriften på en session lørdag formiddag på Radiodays, og der var fokus på den nye landsdækkende, privat drevne og statsfinansierede radiokanal der i slutningen af 2011 overtager DRs P2-frekvenser. Stationen kaldes Radio Møller - navngivet efter kulturminister Per Stig Møller.
Nordjyske Mediers chefredaktør Lars Jespersen vurderede, at det med den ny Radio Møller bliver sværere at drive kommerciel, publicistisk radio. Berlingske Officins chefredaktør Lisbeth Knudsen var enig, og sagde, at der vil blive taget lyttere fra de kommercielle radioer.
Men Radio 100FMs direktør Jim Receveur tog de optimistiske briller på. Dét der sker bliver, at DR får konkurrence fra to sider - nemlig både fra de kommercielle radioer og fra en ny public service radio. Og så håbede Receveur, at DR især ville koncentrere sig om sidstnævnte.
Ordstyrer Kurt Strand måtte spørge DRs mediedirektør Mikael Kamber flere gange, før der kom noget der lignede et svar på et spørgsmål om, hvilken betydning Radio Møller får for DR. Mikael Kambers første svar var, at "DR får mere konkurrence."
Til sidst lykkedes det Kurt Strand at hive noget, der lignede et rigtigt svar ud af Kamber:
"Selvfølgelig går DR på banen for at holde den nye konkurrent i skak," sagde Mikael Kamber og uddybede: "På P1 vil vi rykke mere på aktualitet og arbejde på at få en bedre kontakt til lytterne."
Foto: DRs mediedirektør Mikael Kamber på Radiodays 2010, mens Jim Receveur ser på. (Foto: Adam Lehn)
|