Nyheder skal ramme præcist. Derfor har RadioNyhederne nu lanceret to forskellige formater for at tilfredsstille flere målgrupper. De to forskellige versioner er "Hit" bereget til en ung, progressiv målgruppe og "Guld" der er mere rettet mod den modne, mere tænksomme målgruppe.
Der var en tid, hvor dagens store nyhedsudsendelse satte dagsorden, bestemte hvordan samtalen omkring kantinens frokostbord skulle forme sig. I dag finder man nyheder om det, der interesserer – og sorterer alt det uinteressante fra. Samtaleemnerne er ikke længere bestemt af ét enerådigt medie, men af lytternes egne oplevelser af verden omkring dem.
Derfor har RadioNyhederne taget hul på fremtidens nyhedsproduktion, hvor ”nyhederne” ikke bare er ”nyhederne”. I første omgang sender RadioNyhederne to forskellige versioner: "Hit" og "Guld".
"Vi kan give vore lyttere meget mere på denne måde", siger radiochef Carsten Worsøe, der har store forventninger til de forskellige formater.
"Vore Guld-nyheder tilbyder mere perspektiv, flere komplicerede sammenhænge og et tempo, der passer til lytterne. Hit-nyhederne skærer ind til benet, kommer hurtigt rundt om de vigtigste traditionelle nyheder – og er ellers fyldt med nyheder om teknologi, kultur, uddannelse og andre stoftyper, der interesserer unge", fortæller Carsten Worsøe.
Hit-formatet bliver i første omgang sendt på Radio ABC i Randers, ANR Hit i Aalborg, Radio Viborg og Midtjylland Hit FM i Herning/Ikast. På disse stationer er de lokale nyheder også omlagt, så de både sender i guld- og hit-format.
"Vores grundholdning er, at nyheder er vigtige for alle målgrupper. Det her er vores chance for også at gøre unge lyttere interesserede – og samtidig give vore ældre lyttere et bredere nyhedsbillede", siger jourhavende Tina Larsen fra ANR Hit FM.
RadioNyhederne, der ejes af ANR koncernen, sender landsdækkende nyheder til mere end 2 millioner lyttere på 18 kommercielle radioer landet over. De to formater havde premiere den 15. april. |