Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Så fik vi Kulturministeriets udspil…
Torsdag 11. juni 2009
Af Jim Receveur, adm. direktør Radio 100FM
 
UGENS KLUMME: ... Og vi er det, man kan kalde ”ret godt tilfredse”. I hvert fald synes jeg nu, at vi er på vej mod nogle ordentlige betingelser, der sender signaler om det kommercielle radiomarkeds berettigelse i det danske mediebillede.

Tirsdag den 9. juni var dagen, hvor vi fik en håndsrækning fra Kulturministeriet. Hvad der skal ske i fremtiden er naturligvis uvist, men troen på, at dette kan være med til at ”vende skuden” er til stede.

Det har gennem tiderne været svært at argumentere for, at der er stor forskel på kommerciel radios lyttermæssige succes og den kommercielle/økonomiske succes. Jeg har i årevis måtte svare omverdenen på, hvorfor det kommercielle radiomarked i Danmark har det så svært, og hvorfor en radiostation som Radio 100FM, der har 1,4 mio. ugentlige lyttere kan have så vanskelligt ved at få økonomien til at hænge sammen. For Radio 100FM har i årevis rent faktisk været en stor lyttermæssig succes – og med det nye udspil fra Kulturministeriet vil vi også med tiden komme til at klare os bedre økonomisk.

Fakta er, har vi måttet konstatere efter mere end 5 år i det danske radiomarked, at det desværre ikke er muligt at drive et nationalt radiosalg med en koncessionsdækning på 38 %. Det har desuden været en kamp op ad bakke, fordi fraværet af P5 af flere omgange har skadet det kommercielle radiomarked i samme omfang som, hvis man forestillede sig, at tv-markedet af flere omgange skulle undvære TV3.

Den kommercielle radiobranche i Danmark er ekstremt politisk styret og er underlagt meget skrappere vilkår end de øvrige medier. Vi har desuden det store mediehus, der kalder sig Danmarks Radio, som i deres navn indikerer, hvad de prioriterer. Og da jeg i sin tid kom til Danmark og hørte om navnet Danmarks Radio, vidste jeg straks, at der lå en udfordring forude for mig som kommerciel radiomand.

Og DR klarer sig godt. De har rigtigt mange lyttere ugentligt, men de har også en meget bedre dækning, end vi eksempelvis har. De har fire landsdækkende stationer med synergieffekt. De kan drive lyttere ind via både tv og internet, og de har specielle aftaler med både KODA og Gramex, som gør, at DR kan åbne nye stationer uden at skulle betale ekstra for dette. Herudover er DR public service, og det er jo derfor, de, sidst men ikke mindst, får et ganske klækkeligt beløb til at drive DR for. Men de kan flytte denne public service mellem stationerne, som de lyster. Dermed kan det ikke overraske, at DR klarer sig godt – for selvfølgelig gør de det!

DR har dog ikke ubetinget succes. Vender vi blikket mod P2, så kan det undre, at den kanal ikke klarer sig bedre, end den gør. Jeg tror nemlig, der er et meget stort potentiale for klassisk musik i Danmark – og meget større end det, P2 formår at udnytte. P2 har omtrent 370.000 lyttere på en gennemsnitlig uge, mens vores egen nichekanal, Radio Soft, der kun kan høres via FM i Hovedstadsområdet, har 550.000 ugentlige lyttere. Og FM-dækningen på disse to stationer kan på ingen måde sammenlignes. Men det giver stof til eftertanke, og jeg kunne faktisk godt tænke mig at sende klassisk musik på P2 og se, om vi ikke kunne klare os bedre end DR.

Lyttertalsmæssigt klarer Radio 100FM og mange andre kommercielle radiostationer sig rigtigt godt, og jeg er en stolt mand. Radio 100FM ligger altid i hælene på P3 i Hovedstadsområdet, hvor vores dækning kan sammenlignes nogenlunde. Og ser vi på hele landet, når kommerciel radio stort set ud til næsten lige så mange personer i de kommercielt attraktive målgrupper, som DR gør, og kommerciel radio har dermed en stor rolle i de fleste danskeres hverdag.

Nu mangler vi kun en meget vigtig ting fra Kulturministeriet og deres udspil, nemlig at få afklaret spørgsmålet om øget dækning til P6-frekvensen, 100FM, i resten af landet. Men jeg er en positiv mand, der tror fuldt og fast på det kommercielle radiomarked i Danmark. Jeg har al grund til at være positiv, og med det nye udspil fra Kulturministeriet kan jeg ovenikøbet håbe på en lys fremtid for kommerciel radio og på, at de også fremover vil komme os i møde.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -