Radio- og tv-nævnet udbyder den 24. august den ledige kapacitet på DAB blok 2 på en internetauktion. Kapaciteten udbydes som to sendemuligheder - hver med en kapacitet på 256 kbit/s - og én sendemulighed med 128 kbit/s. Tilladelserne, der løber i 12 år, skal koste minimum 100.000 kr. årligt (for 246 kbit/s) og 50.000 kr. årligt for 128 kbit/s. Der stilles ikke særlige programkrav til tilladelserne.
De nye tilladelsesindehavere skal sende på DAB blok 2, der fremover reserveres udelukkende til kommerciel radio. I forvejen sender Talpa Radio (med Radio 100FM og Radio 100 Soft) og TV 2 Radio (pt. kun én kanal) på blok 2. De nye tilladelseshavere skal fremover samarbejde med Talpa og TV 2 Radio om opbygning, finansiering og drift af sendenettet. Det fremgår, at man eventuelt kan vælge at købe eller leje sig ind på det af DR opbyggende sendenet. Gør man ikke det, skal der iværksættes en ny international frekvenskoordinering.
DR skulle oprindeligt have forladt DAB blok 2 den 1. januar 2007, men har efterfølgende fået lov til at udnytte den ledige kapacitet på denne DAB-blok indtil de nye kommercielle radiokanaler blev klar til at gå i luften. Iflg. udbudsmaterialet ligger det dog nu fast, at DR SKAL forlade DAB blok 2 senest pr. 1. januar 2008.
Sendetilladelserne kommer til at gælde fra og med 7. september, og de nye tilladelseshavere får en frist på 6 måneder til at komme i luften med minimum én kanal.
Sendekapaciteten med 256 kbit/s giver teknisk mulighed for at sende f.eks. to radiokanaler med en kvalitet af 128 kbit/s.
Interesserede skal tilmelde sig auktionen senest mandag den 13. august og senest den 22. august stille en bankgaranti på 100.000 kr. Tilladelserne udstedes så til de højestbydende ved en internetauktion, der afholdes den 24. august 2007 med start kl. 14 og planlægges afsluttet kl. 16 af Bruun Rasmussen Kunstauktioner A/S, og interesserede vil kunne følge auktionen på internettet. På auktionen vil de udbudte sendemuligheder blive auktioneret parallelt.
Udbudsmaterialet med bilag kan ses på www.mediesekretariatet |