Det er almindeligt kendt at den private radiosektor i Danmark er stærkt under-udviklet i forhold til andre sammenlignelige lande. Ingen andre steder har radioreklamer så lille en del af den samlede reklameomsætning. Det er der mange grunde til. En af dem er at staten driver en meget populær og aflyttet radiostation, DR, der massivt har sat sig på hovedparten af al radiolytning i Danmark. Radionyt.com har undersøgt, hvor stor en del af radiolytningen der går til de forskellige landes public service kanaler i de nordiske lande, og i Danmark har DR den største andel af radiolytningen.
Iflg. en undersøgelse foretaget af SVT, Sveriges Television, skiller Danmark sig markant ud fra de andre nordiske lande når man sammenligner den andel public service stationerne har af den samlede seertilslutning. De to danske public service station DR og TV 2 tegnede sig i 2001 for i alt 68 % af al tv forbruget i Danmark. Det tilsvarende tal for de andre nordiske lande lå på mellem 41 og 43 %.
Radionyt.com har undersøgt hvordan det forholder sig på radioområdet. Billedet er det samme, om end mindre markant. Også på radiosiden er Danmark i spidsen når det gælder public service kanalernes andel af den samlede lyttetid. DR havde i 2001 en samlet markedsandel (share) på 66 % af al radiolytning, og denne andel er oven i købet markant på vej opad. I 4. kvartal 2001 var DR’s markedsandel på 67.6 %.
I Norge er den tilsvarende markedsandel i 2001 for NRK på 60 %. I Island har RÚV en markedsandel på 52 % og i Finland sker 56 % af al radiolytning på de statslige YLE kanaler. Sverige ligner Danmark mest; her opnår SR en stabil markedsandel på 65 %.
De nordiske lande er traditionelt de lande i den vestlige verden, hvor de statslige public service kanaler står stærkest.
Public service stationernes andel af den samlede radiolytning:
1999 2000 2001 Danmark 67 % 65 % 66 % Norge 59 % 59 % 60 % Sverige 65 % 65 % 65 % Finland 61 % 60 % 56 % Island 48 % 56 % 52 %
Kilder: Gallup Radio Index, Norsk Gallup, RUAB, Finnpanel og RÚV |