De kommercielle lokalradioer i Norge - defineret som radiostationer, der har mere end 50 pct. af deres indtægter fra salg af radioreklame - har kørt med solide underskud de seneste år. De ikke-kommercielle stationer - der især finansieres gennem radiobingo og lytterbidrag, men hvoraf de fleste også sender lidt radioreklame - kører med overskud næsten hvert år, men det går dog den gale vej.
Iflg. en rapport fra Medietilsynet kan stort set alle kommercielle lokalradioer i Norge notere et minus, men de radiostationer, der lever af bingo gør det væsentligt bedre. Det skriver radionytt.no.
Tal fra perioden 2001 til 2005 viser klart, at det er bingoradio, der betaler sig. Disse radioer har hvert år - på nær 2005 - givet overskud. Bedst var det i 2003, hvor der var 8 mio. norske kr. i overskud. Siden er det dog gået ned ad bakke og i 2005 var der et beskedent underskud på 300.000 kr.
De lokale, kommercielle radiostationer har givet underskud hvert år i perioden. Værst var det i 2001, hvor der var et minus på 28 mio. norske kr., mens det så lidt bedre ud i 2005, hvor det samlede underskud beløb sig til 13 mio. norske kr.
Årsagen til de dårlige resultater for de kommercielle stationer er vækst i omkostningerne, men dette er dog ikke nærmere beskrevet i undersøgelsen.
Indtægterne fra radiobingo går frem år for år, og i 2005 nåede omsætningen i radiobingo op på 87 mio. norske kr.
Der er 85 kommercielle lokalradioer og 133 ikke-kommercielle lokalradioer i Norge. Derudover findes 20 lokalradioer, der ikke har angivet, hvor de får deres indtægter fra. |