DRs mange radiokanaler står nu samlet for en markedsandel på hele 69.7 pct. af al radiolytning i Danmark og det er det højeste siden 1998. Det viser nye tal fra Gallup Radio Index gældende for januar 2005. De kommercielle stationer går samlet tilbage til en markedsandel på 27.8 pct, hvilket er det laveste i over et år. Radio 100FM er stadig størst, men går meget tilbage i forhold til decem- ber måned. Sky Radio og The Voice går begge lidt tilbage og fastholder deres positioner som nummer 2 og 3 blandt de kommercielle aktører. ANR og RadioNet går lidt frem.
Forskellen mellem Radio 100FM og Sky Radio var ganske stor i december måned, men med 100FMs store tilbagegang i januar er de to stationer næsten lige store. Radio 100FM tegner sig for 5.4 pct. af al radiolytning i Danmark, men Sky Radio tegner sig for 5.1 pct. af al radiolytning.
RadioNet gruppen - bl.a. med de to ANR stationer i Aalborg - går lidt frem og der er også lidt fremgang for MixFM.
Her er en oversigt over share (andel af den samlede radiolytning) i januar 2005 iflg. Gallup Radio Index, og med december november, oktober, september, august, juli, juni, maj, april, marts, februar, januar 2004, december 2003 samt tallene for 4. kvartal 2003 i parentes:
DR P1: 5.6 (6.0 - 5.5 - 4.9 - 6.0 - 5.7 - 4.3 - 4.1 - 4.7 - 5.7 - 4.9 - 5.1 - 5.9 - 4.3 - 5.6 %)
DR P2: 3.9 (2.8 - 3.5 - 1.7 - 2.1- 1.6 - 2.3 - 2.5 - 3.0 - 3.0 - 2.7 - 2.4 - 2.7 - 2.6 - 2.5 %)
DR Klassisk: 1.2 (1.0 - 0.7 - 1.0 -1.0 - 0.8 - 0.7 - 0.8 - 0.7 - 0.6 - 0.9 - 1.4 - 0.9 - 0.7 - 0.8 %)
DR P3: 19.3 (17.5 - 20.2 - 18.5 - 20.4 - 20.4 - 20.8 - 17.8 - 17.1- 17.5 - 17.6 - 17.3 - 18.3 - 18.3 - 20.1 %)
DR P4: 39.1 (38.5 - 36.4 - 38.8 - 37.5 - 37.6 - 37.2 - 35.1 - 41.0 - 38.6 - 37.6 - 39.4 - 39.5 - 40.0 - 40.4 %)
DR Soft: 0.2 (0.7 - 0.4 - 0.1 - 0.3 - 0.2 - 0.1- 0.3- 0.3 %)
DR Boogie: 0.2 (0.2 - 0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.3 - 0.1 - 0.2 - 0.1 %)
DR Rock: 0.2 (0.1 - 0.1 - 0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1- 0.1 %)
DR Ghetto: 0.1 (0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 - 0.0 %)
DR total: 69.7 (66.9 - 67.1 - 65.4 - 67.5 - 66.7 - 65.6 - 60.9 - 67.0 - 65.9 - 63.6 - 65.5 - 67.4 - 65.8 % - 69.5 %)
Kommercielle: 27.8 (30.3 - 29.7 - 32.1 - 29.7 - 30.9 - 31.4 - 34.2 - 30.2 - 31.4 - 32.9 - 31.3 - 29.8 - 30.9 - 27.3 %)
Udenlandske stationer:0.9 (0.9 - 1.1 - 0.7 - 1.0 - 0.7 - 0.9 - 1.3 - 1.5- 0.9 - 1.2 - 0.7 - 1.0 - 1.2 - 1.2 %)
Uidentificierede stationer: 1.7 (1.9 - 2.1 - 1.8 - 1.8 - 1.7 - 2.2 - 3.6 - 1.5- 1.8 - 2.3 - 2.5 - 1.9 - 2.2 - 2.1 %)
SBS Radio: 5.0 (5.9 - 6.2 - 6.9 - 5.7 - 7.0 - 6.4 - 7.8 - 6.5 - 7.5 - 7.0 - 7.3 - 7.3 - 7.8 - 7.7 %)
ANR total: 1.9 (1.5 - 1.9 - 2.6 - 2.3 - 2.3 - 2.6 - 2.0 - 1.5 - 2.0 - 2.0 - 2.6 - 1.9 - 2.7 - 2.2 %)
JydskeVestkystens radioer: 1.5 (1.6 - 1.3 - 1.4 - 1.2 - 1.7 - 1.2 - 1.7 - 1.2 - 1.6 %)
MixFM: 0.6 (0.4 - 0.4 - 0.3 - 0.5 - 0.3 - 0.5 %)
De seks største kommercielle stationer i september 2004:
1. Radio 100FM: 5.4 (6.7 - 5.5 - 5.7 - 6.1 - 5.4 - 5.7 - 5.3 - 4.6 - 4.0 - 5.6 - 4.1 - 4.1 - 2.9 %)
2. Sky Radio (total): 5.1 (5.3 - 5.2 - 6.0 - 5.9 - 5.7 - 5.0 - 7.2 - 6.2 - 5.9 - 6.4 - 5.9 - 5.2 - 4.7 - 2.8 %)
3. The Voice (total): 2.9 (3.0 - 3.0 - 4.1 - 3.3 - 3.9 - 3.1 - 3.7 - 3.2 - 3.8 - 4.0 - 3.5 - 3.3 - 3.8 - 3.3 %)
4. Hit FM* (total): 2.0 (1.6 - 2.1 - 2.6 %)
5. Guld FM** (total): 2.0 (1.4 - 1.7 - 2.1 %)
6. Radio 2 (total): 1.2 (1.2 - 1.8 - 1.5 - 1.0 - 1.7 - 1.3 - 1.9 - 1.7- 2.1 - 1.5 - 2.0 - 2.4 - 2.8 - 2.5 %)
* = ANR Hit FM, ANR Hit FM Hjørring, ANR Hit FM Frederikshavn, Radio Viborg, Midtjylland Hit FM og Holstebro Hit FM ** = ANR Guld FM, Viborg Guld FM, Midtjylland Guld FM, Nordvestjylland Guld FM og Ringkøbing Guld FM. |