Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Fire radiochefer tog temperaturen på
dansk radio

Tirsdag 5. oktober 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Den nye Radio Møller kan indvarsle en ”ny guldalder for radio”.Det vigtigste for dansk radio nu er, at få minimumsbetalingen til KODA og Gramex afskaffet. DR skal koncentrere sig mere om de unge under 20 og de ældre over 50. Dette var nogle af bemærkningerne fra fire radiochefer på Radiodays i weekenden.


På Radiodays 2010 deltog fire radiochefer i en session med overskriften ’Radiodirektørernes klub’ – nemlig kanalchef for P2, P3, P4 og DRs digitale radiokanaler Ole Mølgaard, direktør for Radio ABC-gruppen Ole Søndergaard, direktør for Radio 100FM og Radio Soft Jim Receveur – og adm. direktør for SBS Radio i Danmark Frederik Meyer.


’Radio Møller’ hilses velkommen

Frederik Meyer mente, at det ser spændende ud – med en ny News/Talk-radio. Han mener selv, at der er brug for en talk-radio i Danmark.

Jim Receveur frygtede oprindeligt, at den nye radiokanal på FM4-frekvenserne ville komme til at ligne de nuværende kommercielle radioer for meget. Han er derfor meget glad for, at det ser ud, som det nu ser ud. Receveur afslørede i øvrigt, at han selv agter at byde på den attraktive kanal.

Ole Søndergaard hæftede sig ved – og var meget tilfreds med – at man på DR P1 allerede er ved at ruste sig; ”det er godt, at de allerede har kløerne fremme i forhold til FM.”

Ole Mølgaard udtrykte håb om, at den nye konkurrent til DR, vil betyde en revitalisering af hele området. ”Det trænger vi til,” sagde Mølgaard – og pegede på erfaringerne fra monopolbruddet på tv, da TV 2 gav DR konkurrence. Mølgaard mente ikke, at der vil blive tale om en kannibalisering, men i stedet at lagkagen vil vokse; eller sagt med andre ord: Den nye ’Radio Møller’ vil betyde, at der samlet kommer en større lytning. Og så sluttede Ole Mølkgaard af med at håbe, at ’Radio Møller’ vil medføre en ny guldalder for radio.


KODA-Gramex er det store problem for radiobranchen

Det store problem er KODA og Gramex, sagde Ole Søndergaard, og pegede på, at der kun er én løsning – nemlig, at minimumsafgifterne afskaffes. Han fik samtidigt slået fast, at det udelukkende er KODA og Gramex, der er skyld i, at der i dag ikke er kommerciel radio på DAB mux 2.

Jim Receveur supplerede med, at sige at politikerne tilsyneladende ikke kan forstå, hvad der er problemet med KODA og Gramex. ”Jeg bliver ked af det, når jeg hører politikerne danse rundt om buskene. Politikerne siger det samme og det samme om KODA-Gramex problemet, men gør ikke noget ved det,” sagde en lettere desillusioneret Receveur.


Radiomarkedet i Danmark har det svært

Frederik Meyer sagde, at den danske radiobranche står overfor meget store udfordringer. Han lagde ikke skjul på, at man i SBS Radio har store, store problemer med at få det til at løbe rundt, og pegede på, at der for SBS er fire store omkostninger, der tynger: 1) public service krav, 2) KODA, 3) Gramex og 4) distributionsomkostningerne. Det koster 50 mio. kr. om året at drive en station som NOVAfm - inden man skal til at bruge penge på radioværter, husleje osv. Og samtidigt med at omkostningsniveauet er meget højt, så er branchens omsætningen gået ned og priserne på radioreklame er helt i bund. Frederik Meyer nævnte, at radioreklamemarkedet er gået hele 40 pct. ned siden 2007.

Situationen for SBS Radio er nu den, at man skal have sorte tal på bundlinjen, og derfor sparer man, hvor der spares kan. Frederik Meyer fortalte således, at man i SBS Radio ikke havde råd til at være med på Radiodays i år.

Ansvaret for den dårlige situation er dog ikke kun de høje omkostninger og det svigtende reklamesalg. Frederik Meyer erkendte også, at man ikke havde været dygtige nok på NOVAfm.

Ole Søndergaard oplyste, at man på Radio ABC har oplevet en faldende omsætning de sidste to år. Man er glade for, at det nu (den sidste måned eller to) igen går lidt fremad, men advarer samtidigt om, at der måske kan komme et dobbelt ’deep’, som vil gøre situationen endnu værre.

På den positive side hæftede Søndergaard sig ved, at de lokale radiostationer nu – for første gang – står med sendetilladelser, der gælder i hele fem år. Søndergaard ser også frem til, at DR skal have forhandlet en ny public service aftale på plads – og udtrykte håb om, at DR pålægges at opfylde public service kravene på FM, så man ikke kan ’nøjes’ med at betjene fx de ældre på DAB.


Skal DR holde sig fra ’midterbanen’?

Ole Søndergaard mente ikke, at det er i orden, at DR ikke længere har noget for de ældre på FM, men har gemt det af vejen på DAB. På den måde kan DR konkurrere hårdere med de kommercielle stationer på midterbanen. ”DR skal gå efter reach og ikke share,” sagde Søndergaard.

”Det er et problem, at DR er gået fra 65 til 80 pct. i share,” sagde Ole Søndergaard, og forklarede, at det hænger sammen med at DR målrettet konkurrerer med de kommercielle stationer, der kun sender for de 12-60 årige.

Jim Receveur kom ind på det samme. Folk over 50 er ikke kommercielt interessante, sagde Receveur, og sagde videre, at det er DR, der skal ’klare’ +60. Det er bare forkert, at det kun sker på DAB. I virkeligheden skal DR koncentrere sig mere om at lave radio for de unge under 20 og de ældre over 50, mente Jim Receveur.

Frederik Meyer var heller ikke vild med DRs ageren. Han sagde bl.a., at han er træt af, at P3 og P4 spiller den samme musik. Han spurgte om, hvorfor både P3 og P4 skal være på Skanderborg Festival.

”DR konkurrerer med de kommercielle radioer på kommercielle betingelser,” sagde Frederik Meyer.

Ikke overraskende var Ole Mølgaard særdeles uenige med de andre deltagere i debatten.

Ole Mølgaard sagde: ”Alle betaler licens og alle skal ha’ noget for licensen. Radio er et kanalfænomen, og derfor kan man ikke lave radio som for 50 år siden. Det er nødvendigt med særtilbud á lá P5.” ”I øvrigt er det ikke rigtigt, at DR ikke sender noget for dem over 60 på FM. Der er masser på både P1, P2 og P4,” fortsatte Ole Mølgaard og pegede på, at de +60 årige faktisk lytter mere og mere FM-radio.

DRs samlede dækning (reach) falder imidlertid stille og roligt, oplyste Ole Mølgaard, og sagde: ”Derfor er det nødvendigt at gøre noget aktivt for at fastholde lytningen.”

Til snakken om Skanderborg Festival, sagde Mølgaard, at DR er på Skanderborg fordi DR skal være med ude dér, hvor danskerne er, og ikke mindst fordi det er dér, den danske musik eksponeres. ”Det handler om at formidle musikken og være del af fællesskabet. Det er ærgerligt, at Frederik Meyer er imod det, og at han kun er interesseret i at holde DR væk fra lytterne. De kommercielle vil ha’ midterbanen for sig selv, men DR skal være for alle danskere,” sagde Ole Mølgaard.

Han benyttede samtidigt lejligheden til at prikke i det forhold, at de kommercielle har et problem med lyttertallene. Nok har de kommercielle mange lyttere (høj reach), men lyttetiden er meget kort. Det betyder en meget ringe share (markedsandel), konstaterede Mølgaard. Og spurgte retorisk: ”Hvorfor slukker folk så hurtigt, som det er tilfældet? Hvorfor bliver lytterne så hurtigt trætte af det?”

Det afstedkom en debat om, hvorvidt kommerciel radio lyder alt for ens. Nej, sagde Ole Søndergaard og Frederik Meyer. Søndergaard pegede bl.a på sine egne tre kanaler i Randers, hvor Radio Alfa sender for de ældre og Radio ABC for de yngre, og Frederik Meyer tilføjede at NOVAfm og Pop FM ikke spiller ét nummer, der er det samme.

Frederik Meyer ville gerne udvikle dansk kommerciel radio, men branchen er ikke stærke nok til at lave andet radio end det, research viser, er det sikreste. Der bliver satset på de sikre og brede formater. Hvis man ikke når ud til flest mulige, har man ikke en chance i kommerciel radio med det høje omkostningsniveau.

Skulle en kommerciel aktør vove at spille andet end mainstream pop-musik for lytterne på ’midterbanen’ og i stedet satse på mere nicheagtig musik, så er det dødsdømt på forhånd. Det sætter vederlagene til KODA og Gramex en effektiv stopper for, da betalingen er lige stor, hvad enten man spiller pop eller niche-musik.


Reklamepriserne skal op

Reklameomsætningen på de danske kommercielle radioer er helt i bund, og priserne på de enkelte reklamespots er presset meget langt ned. Frederik Meyer sagde, at der nu skal fuld fokus på: for det første at få priserne op - og for det andet: at bringe hele markedet op.

Der bliver solgt en del reklamer, og det betyder, at man ikke bare kan sælge dobbelt så mange. Det er priserne på de enkelte reklamespots, der skal hæves.

Men det er ikke nemt. Måske fordi de to store aktører på markedet – SBS Radio og Radio 100FM’s DDR – ikke kan samarbejde?

Frederik Meyer forklarede: ”Hvis en kunde har 200.000 kr. til en radiokampagne, så går begge to efter ordren. Kunden kan få nærmest alle de reklamer, de vil ha’ for disse 200.000 kr. Bare ’vi’ får ordren…”


The Voice måske på DAB

DR lukkede forleden flere DAB-kanaler. Det skete, iflg. Frederik Meyer, efter at SBS Radio havde kontaktet DR og gjort opmærksom på, at SBS Radio betalte for en del plads på DAB mux 2, som DR udnyttede. ”Vi bad ikke DR om at lukke DAB-kanaler, men det valgte de så selv at gøre,” forklarede Meyer.

DR afviste at betale mere for DAB-distributionen, og derfor kom der aldrig en dialog i gang.

Resultatet er, at der nu er, hvad der svarer til to tomme kanal-pladser på DAB mux 2.

”Vi vil meget gerne udnytte denne plads, hvis der kan laves en fornuftig forretnings case på DAB,” sagde Frederik Meyer, og oplyste, at man har konkrete forhandlinger med KODA og Gramex om spørgsmålet, og at man regner med – indenfor kort tid – at få en løsning med KODA-Gramex. Det handler om at få The Voice og evt. en 4. kanal på DAB. Den 4. kanal kunne være Easy FM, men det nævnte Frederik Meyer dog ikke.



Foto: Deltagerne i ’Radiodirektørernes klub’ på Radiodays 2010: Ole Mølgaard fra DR, Ole Søndergaard fra Radio ABC, Jim Receveur fra Radio 100FM og Frederik Meyer fra SBS Radio. (Fotografi: Adam Lehn)



Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -