Det kommende P5 skal markedsføre sig kraftigt hvis de skal sikre sig Gallups dagbogsrespondenter bemærker dem.
Gallup har, som beskrevet på radionyt.com den 21. november 2002, ændret i de dagbøger, der ligger til grund for Gallups Radio Index, og den nye analysemetode blev anvendt i lyttermålingerne for 1. kvartal 2003. Tv og radio director Flemming Jensen på Mediaedge:cia vurderer, at ændringen betyder at det kommende P5 skal markedsføre sig kraftigt for at få en plads i dagbøgerne.
Gallup ringer i dag op til dagbogsrespondenterne og spørger hvilke af de tilmeldte radiostationer i et lokalområde, respondenten har lyttet til de sidste tre måneder. De stationer de siger ja til bliver fortrykt i dagbogen. Og visse steder i landet, særligt i København og Århus er der mange stationer, og der må det forventes, ifølge Medieaedge:cia, at det vil tage længere tid for nye stationer at trænge ind i den gennemsnitlige lyttes bevidsthed. I områder med kun få radiostationer er det formentlig lettere.
”De nye – f.eks. den kommende femte radiokanal - og mere svage radioer bliver nødt til at anlægge en aggressiv markedsføring, så de kan sikre sig, at de står klarere i lytternes bevidsthed. Ellers kommer de ikke med i dagbogen, og så eksisterer de ikke”, lyder vurderingen fra Mediaedge:cia i dag.
Læs alt om dagbøgerne på: http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=5550
|