Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Danmark går enegang
Torsdag 10. januar 2008
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Mens andre lande offentliggør lyttertal der inkluderer alle, så er der nu fra dansk side besluttet, at de 40 pct., der er over 50 år ikke tælles med, når de ugentlige share-lyttertal offentliggøres. Share-lyttertal (markedsandele af al radiolytning) er det vigtigste parameter for, hvordan radiostationer klarer sig i forhold til hinanden. I Danmark er det fremover kun de 60 pct., der er under 50 år, der tælles med i share-lyttertallene. Formand for styregruppen, DR's radiodirektør Leif Lønsmann siger til radionyt.com, at det er af hensyn til de kommercielle stationer, at share kun offentliggøres for den kommercielt set mest interessante målgruppe - de 12-50 årige.
I de lande der traditionelt er førende indenfor radio: USA, Storbritannien og Nederlandene - udvælges ikke en særlig aldersgruppe, som man offentliggør lyttertal for. Her er alle med - på nær helt små børn. På samme måde har det altid været i Danmark.

Men nu har de kommercielle radiostationer i Danmark lagt pres på og fået gennemført, at de 40 pct. der er over 50 år ikke skal tælles med, når de ugentlige Radio-Meter tal fra Gallup offentliggøres.

Det er kun radioforbruget hos personer under 50 år, der betyder noget, når markedsandelen for radioforbruget skal offentliggøres.

Det indebærer i praksis, at DR P4 bliver voldsomt reduceret. P4 er nærmest enerådende i aldersgruppen over 50 år, og der er begrænset, hvad der er af konkurrence fra kommerciel radio for de +50 årige.

Men hvorfor denne nye linie, har radionyt.com spurgt formand for styregruppen for lyttermålinger, Leif Lønsmann, om:

"Det vigtigste ved radiomålinger er at man kan sammenligne styrkeforholdene mellem de forskellige stationer. Der er imidlertid så mange tal i de nye undersøgelser at vi i branchen har måttet træffe en række valg om hvilke mål vi ønsker at sammenligne os på. Det er vanskelige valg, fordi de forskellige radiostationer har forskellige succesparametre," forklarer Lønsmann.

Det er klart, at det for DR er vigtigst, at så mange som muligt får noget for licensen, og at det dermed er helt afgørende for DR, at få en høj dækning (reach). DR skal i kontakt med så mange som muligt. Men det er ikke afgørende, at DR har så høj en markedsandel (share).

De kommercielle kanaler kan - i klar modsætning til DR - tillade sig at fokusere på deres markedsandel af bestemte målgruppers lytning (share).

Leif Lønsmann siger derfor, at styregruppen har bedt Gallup offentliggøre lister over både dækning og share - men "af hensyn til de kommercielle stationer måles share i den kommercielt mest interessante målgruppe, som er 12-50.".


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -