Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


USA: PPM-lyttermålinger medfører tab af omsætning
Tirsdag 3. august 2010
Af Stig Hartvig Nielsen
 
I forbindelse med offentliggørelsen af lyttertal fra 51 markeder i USA er der fra firmaet Harker Research fremlagt en undersøgelse, der har sendt chock-bølger gennem radioindustrien i USA. Harker mener, at radioerne ville kunne tjene 7 mia. dollars (40 mia. kr.) mere, hvis de vendte tilbage til de gamle dagbogs-lyttermålinger i stedet for de nye PPM-målinger - i Danmark kendt som ’Radiometer-målinger’.
“Syv milliarder dollars. Det er, hvad vi vurderer, at radiostationerne i de 50 største markeder i USA vil kunne øge deres indtjening med, hvis de benyttede Nielsen til at måle lyttertal med frem for Arbitrons PPM-tal,” hedder det fra Harker.

Det store problem er, at lyttetiden falder markant med PPM-målinger.

Harker har opgjort, at TSL (Time Spent Listening) i de områder, der får lyttertal fra PPM-målinger er knap 12 timer. I de områder, hvor der stadig benyttes dagbogsundersøgelser, ligger TSL på omkring 17½ time, altså 50 pct. mere.

Når der føres dagbog er den registrerede ugentlige lyttetid knap 23 timer – hvilket er næsten dobbelt så meget som lyttetiden med PPM-målinger fra Arbitron.

Ved salg af radioreklamer er det vigtigste lyttertal: AQH (Average Quarter Hour – altså antal lyttere indenfor et kvarter), og her viser det sig, at tal baseret på Arbitrons PPM-målinger er næsten 30 pct. lavere end selskabernes egne estimater og hele 45 pct. lavere end Nielsens dagbogstal.

Harkers synspunkt er, at bureauer og andre reklamekøbere, ville betale højere priser for radioreklamerne, hvis Nielsens rating på 16.5 pct. blev anvendt og ikke Arbitrons rating på 9.5.

Fra Harker lyder det, at radio ikke blot ville vinde rent økonomisk ved at anvende dagbogsmålinger i stedet for PPM, men at man også ville vinde rent psykisk. Lave PPM-tal giver et indtryk af et medie i vanskeligheder. Konkurrerende medier kan pege på de lave PPM-lyttertal, og puste liv i myten om at radio er et medie i tilbagegang.


Kilde: All Access


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -