Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


USA: Loft over reklameminutterne hos Clear Channel Communications
Tirsdag 20. juli 2004
Af Karsten Jensen
 
Den 1. janaur vil markedslederen Clear Channel Communications Inc. nedsætte mængden af reklameminutter i dets amerikanske radiostationer. Alle radiostationerne skal fra årsskiftet maksimalt sende 15 minutters reklame i blokke af højst fire minutters varighed og blokkene må fremover ikke bestå af mere end seks forskellige reklamer. Samtidig sættes reklamepriserne op. I øjeblikket er det ikke uhørt, at der i visse slots sendes op mod 24 minutters reklamer pr. time.
Når Clear Channel nu iværksætter denne nye strategi handler det først og fremmest om, at reklamernes værdi ikke skal udhules, men også en sikring af værdien af aktionærernes interesser. Aktieanalytikere har den seneste tid peget på reklamemængden som en af årsagerne til den langsomme vækst inden for den amerikanske radioindustri – også hos Clear Channel.
Clear Channel ønsker også at øge andelen af den tid lytterne lytter. Netop nu stiger andelen af musiklytning uden reklameafbrydelser via andre medier som internet, bærbare afspillere, satellitradio osv.

Hvor mange minutters reklamer de enkelte stationer må sende vil variere fra format til format og fra marked til marked. Clear Channels country-musik-radioer kommer ikke til at sende mere end 12 minutters reklame i morgentimerne og blokkene vil være af maksimalt fire minutters varighed. Netop country-stationerne har ofte afviklet reklamer i mellem 18 og 24 minutter af den enkelte time.

Udover, at Clear Channel vil nedsætte mængden af reklamer vil mængden af egne spots for konkurrencer, events og andre også blive nedsat. Dette sker allerede fra den 1. oktober

94.2 pct. af alle amerikaner tænder for deres radio mindst en gang om ugen. For ti år siden var tallet 95.8 pct., ifølge Arbitrons målinger. Amerikaneren lytter radio 19.5 timer om ugen – for ti år siden var tallet 3 timer højere.

Flere aktører i branchen har ønsket at gå nye veje, men af frygt for at tabe andele har ingen hidtil turdet at gå forrest for at ændre denne strategi, men flere stationer og netværk ventes at følge Clear Channels eksempel.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -