Hurtigere, kortere og sjovere. Nyheder, satire og korte magasiner. Det er P1s modtræk til Radio 24syv.
Tidligere har DR banket de landsdækkende alternativer, som politikerne har sat i søen. Både da Sky Radio og da TV 2 gik i luften, ændrede DR på programmer, værter, jingles osv. for ikke at tabe terræn. DR gik til kamp mod Sky Radio under det interne slogan 'The Empire Strikes Forward', og TV 2 Radio blev mødt af 'Operation Modslaw'.
Og nu er DR så i fuld gang med at forberede sig til den kommende konkurrencesituation med Radio 24syv. P1 er ved at blive forvandlet til en langt mere dagsaktuel kanal - med kortere magasinprogrammer, satire og mere personlige værter.
Halvdelen af dagfladen fra 6 til 18 skal være gennemsyret af aktualitet, forklarer redaktionschef i DR Nyheder, Judith Skriver, til Politiken i dag.
"Vi fastholder P1s klassiske dyder, som er perspektiv og dybde, men vi vil dække begivenhederne på dagen. Lytterne skal være sikre på, at de kan blive opdateret hos os. Hvis man skal sige det i en Maggie-terning, går P1 Morgen fra at være en broget landhandel til at være en morgenavis", siger hun.
En stribe programmer har fået forkortet sendetiden - fx 'Mennesker og tro', 'Feature', 'Religionsrapport', 'Alle tiders historie', 'Klubværelset', 'Kulturnyt' (der skifter sendetid til 12.45-13.00) og 'Politisk debat'.
P1 skruer ned for den nuværende aftenbemanding, som forbereder næste dags historier, og i stedet vil man styrke bemandingen af selve morgenfladen. Samtidigt justeres formiddagsfladen, således at P1 fra kl. 6 til kl. 13 bliver præget af aktualitet og kortere magasiner.
P1 har allerede ændret på værtsprofilen i morgenfladen. Værterne skal nu være mere personlige end hidtil.
P1 har også forsøgt sig med en anden meget personlig værtstype, skriver Politiken videre. Michael Jeppesen skulle lave et nyt fast program hver fredag - 'Top 179 - Jeppesen på P1 ' - hvor han skulle rangordne Folketingets 179 politikere og give dem point for deres politiske præstationer. Programmet blev skrottet efter kun én udsendelse. Jeppesen karakteriserede sit eget program som "et lortekoncept".
Sund og naturlig udvikling
Tidligere, mangeårig chef i DR Radio, Jesper Grunwald, kalder det en helt klassisk markedskamp, hvor DR forsøger at begrænse den bane, konkurrenten kan spille på. Han synes, at det er både sundt og naturligt, at P1 reagerer. Men der er dog det problem at, hvis det ender med, at de to kanaler kommer til at ligne hinanden, så betaler forbrugerne to gange for det samme.
Og det er netop aktualitet, satire og personlige værter, som P1 nu satser på - tre ting, som Radio24syv specifikt også har lovet at satse på.
"Det afgørende er, at det ikke kommer til at fremstå, som om P1 er en dikkende lammehale i forhold til tidsånden. Hvis de fjerner sig for meget fra det saglige formsprog, kan det virke arrogant over for kernelytterne," fastslår Jesper Grunwald overfor Politiken.
Fra P1 forsikrer kanalchef Anders Kinch-Jensen, at man ikke efterligner programerklæringerne fra Radio 24syv. Han siger, at P1 blot forbedrer det, man allerede gør i dag.
|