Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Lytterne mere negative overfor DR
Torsdag 6. september 2007
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Budgetoverskridelserne i DR Byen og DR's spareplaner af samme grund kan også mærkes, når telefonerne ringer i DR Licens- og Programservice, eller når DR's brugere sender mails til DR. Der er ganske enkelt kommet en mere negativ grundtone i henvendelserne fra lyttere og seere og en mere udbredt ”DR-skepsis”. Det konstaterer DR's lytter- og seerredaktør Jacob Mollerup i sin femte halvårlige rapport til DR's bestyrelse. Seks procent af klagerne handler om sproget i DR.
Henvendelserne har i de første seks måneder af 2007 ligget på et højt niveau og nærmest på linje med 2006. Godt 40.000 henvendte sig til DR Licens- og Programservice, ligesom DR's redaktioner og afdelinger også fortsat får et uændret højt antal henvendelser, uden at DR dog kan sætte et præcist antal på.

Det er især besparelserne på kulturområdet og på radiodokumentaren, der løbende har givet mange henvendelser

Jacob Mollerup understreger dog, at de positive henvendelser stadig er langt i overtal, og at de fleste henvender sig med afklarende spørgsmål om udsendelser og praktiske problemer samt med ønsker og forslag til DR.

Nogle af de emner, der har optaget DRs lyttere, seere og brugere mest, har for eksempel været, ”hvorfor DR nærmest truer lytterne” ved at bruge sloganet ’Vi ved, hvor du bor’ på P4?

De evindelige tekniske problemer på DR har medført en del klager. Bl.a. klages der over de gentagne problemer, når P2 skal transmittere fra ’Morgenandagten’ i Københavns Domkirke.

Danskerne henvender sig også til DR om problemer med live-streaming, netradio og podcast, om mangelfulde playlister og mangelfuld information om programændringer.

Andre har klaget over nedlæggelsen af ’Ved dagens begyndelse’, nedlæggelsen af langbølgesenderen og ændringen af programudbuddet på DAB.

Et særligt område er sproget - herunder brugen af bandeord, engelske gloser eller dårlig udtale. Den slags slipper ikke uden videre forbi DR's lyttere, seere og brugere. Knap seks procent af alle kritiske henvendelser til DR er egentlige sprogklager.

Ifølge Jacob Mollerup kan sprogklagerne puttes i fem kasser, der nærmest er lige store. Der er kritiske henvendelser om groft sprog, forkert sprogbrug, udvanding af det danske sprog, sprogsjusk og misvisende sprogbrug.

”Fuck” er det ord, der bliver klaget allermest over.

Der klages også jævnligt over, at DR-medarbejdere bytter rundt på ’hans’ og ’sin’ eller fumler rundt med ord som springer/sprænger, ligger/lægger og kræft, der bliver til ”kraft”.

Værter, der japper med sætningerne, sludrer eller taler sort udløser også klager, og det samme gør brug af engelske ord eller programnavne som ”mingle”, ’Taskforce’ og ’Update’.

"En del af protesterne går i virkeligheden på den faktiske udvikling i det danske sprog. Men der er også mange eksempler på rene sprogfejl og fejl i udtalen. Her er der virkelig noget at tage fat på. Derfor er det tiltrængt, at DR's ledelse nu har lovet at intensivere sprogarbejdet og blandt andet vil lave et internt sprogsite som et praktisk redskab i kampen mod sprogfejlene. DR har indlysende en stor forpligtelse på dette område," siger Jacob Mollerup.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -