Med historisk høje ambitioner og usikker- hed om indtjeningen går TV 2 Radio i luften 1. februar. "Hvis det nogensinde skulle kunne lade sig gøre med kommerciel radio i Danmark, så er det denne satsning," siger Broadcast Director i mediebureauet Mediacom, Finn Kristensen, til Business.dk. Han tror på at økonomien i TV 2 Radio vil hænge sammen. Selv forventer TV 2, at være i plus efter fem år.
TV 2 Radio kommer - iflg. TV 2's økonomidirektør Anders Kronborg - til i år at få udgifter på ca. 110 mio. kr. Udgifter til udstyr og sendestationer udgør ca. 15 mio. kr., de 60 medarbejdere skal have 30 mio. kr. og derudover er der koncessionsafgift og husleje.
"Vi er meget usikre på indtægterne. Vi regner med et meget betydeligt underskud næste år," siger Anders Kronborg. Han forventer ikke, at radioen er "regnet hjem på tre år", men slår fast, at TV 2 Radio skal være i plus i 2011.
TV 2 Radios administrerende direktør, Jens Rohde, siger at TV 2 Radio - inden udgangen af i år - skal have 15 pct. af den samlede lytning i målgruppen 21-50 år og 35 pct. af den kommercielle lytning i den samme målgruppe.
Finn Kristensen fra Mediacom kalder TV 2 Radios mål for ambitiøse - men realistiske. Han siger til Business.dk: "TV 2 Radio er en helt anden profil end Sky. Og de har en markedsføringsplatform, som måske er Danmarks bedste. Deres satsningen på værter er temmelig stærkt. Det bliver det stærkeste team på radio. Så det er troværdige mål."
Jens Rohde bekræfter, at der satses på studieværter. "Vi har fyrtårne fra seks morgen til seks aften", siger han - og regner dermed med, at man kan fastholde lytterne i længere tid. |