Radio100FM's adm. direktør Jim Receveur forventer et rimeligt år for radio næste år. Han regner med at langt færre annoncører vil binde deres budgetter i tv og dagblade; det vil frigive penge til ad hoc investeringer i radio. Og så planlægges en udvidelse af sendenettet for både Radio 100FM og Radio Soft. SBS Radios internationale direktør Eric Hansen forventer, at radiomediet vil vinde markedsandele i 2009. Bureauerne er knapt så positive, og spår, at der vil ske et fald i radioomsætningen på 7.8 pct. i 2009.
"Målet for os er, at Radio100FM og Radio Soft bliver de to mest aflyttede kommercielle radioer, og derfor er opgaven i 2009 at sikre øget distribution til begge. Dernæst vil vi overveje lanceringen af nye brands i byerne, som så er grydeklar til at replanlægningen får effekt i 2011." Det siger Jim Receveur i dag til MediaWatch.
Han håber, at SBS Radio vil styrke den kommercielle sektor overfor P3, ved at bytte Nova FM ud med The Voice på den 6. FM-kanal.
Hos SBS Radio er man lige nu mest tilfredse med, at markedet normaliseres - og man ser frem til, at spekulationer om den kommercielle radios fremtid lægges på hylden ovenpå turbulensen med Radio 100FM.
Eric Hansen fra SBS forventer, at radiomediet vil vinde markedsandele i 2009. Ifølge ham viser erfaringen, at radiomediet vinder markedsandele i nedgangstider, fordi det er et hurtigt, billigt og taktisk medie.
"Vi venter en mere taktisk markedsføring fra annoncørerne, der vil gå væk fra de imageskabende kampagner og i stedet fokuserer på at sælge produkter fra hylderne," forudser han. Forudsætningen er dog, at der ikke forsvinder væsentlige aktører på markedet .
Knap så positive er bureauerne. Mediacom, Mindshare, OMD, Mediaedge:cia og Maxus' vurdering er - i gennemsnit - at radioomsætningen vil falde med 7.8 pct. i 2009. Det store bureau OMD ser dog nogenlunde på situationen. Her regner man blot med et fald på 3 pct.
Partner i PriceWaterhouseCoopers, John G. Sørensen, siger til MediaWatch, at det kommercielle radiomarked står med det gamle problem, at public service radios lytterandel er meget stor - og at de kommercielle stationer har god nettodækning, men for lav share.
De regionale og lokale kommercielle radiokanaler har det til gengæld noget bedre, da de dækker et behov for at orientere sig om, hvad der foregår lokalt, som ikke dækkes af de landsdækkende kanaler, slutter John G. Sørensen. |