Modsat resten af befolkningen har landets teenagere øget deres radioforbrug i sommeren 2009, viser tal fra DR Medieforskning. De viser også, at DR P4 er den mest lyttede kanal blandt de 12-19-årige.
De 12-19-årige har - modsat resten af befolkningen - øget deres radioforbrug i sommeren 2009 i forhold til sommeren 2008. DR Medieforskning har regnet på radioforbruget i de udprægede ferieuger fra uge 25-33.
"Teenagernes lytning er steget fra 74 timer i perioden sidste år til 78 timer i år, og det selv om der faktisk sidste år var OL i august, som ikke mindst P3 dækkede tæt," siger medieforsker Dennis Christensen, der ikke hasr noget præcist bud på hvorfor.
P4 er den mest lyttede kanal blandt teenagere. 33,2 procent af teenagernes lytning foregik på kanalen i ferieperioden, mens 22,4 procent gik til P3, og 10,5 procent gik til Radio 100 FM.
"Forklaringen på det er såre enkelt. Nemlig at langt de fleste teenagere bor sammen med deres forældre, hvorfor deres lytning også smitter af på teenagerne," siger Dennis Christensen.
Faktisk er det 95,6 procent af alle teenagere, der lytter til radio i løbet af en uge, mens tallet er lavere - 93,5 procent - for de 20-29-årige, der jo for manges vedkommende har forladt mors og fars skørter og deres tændte radioer.
DR Medieforsknings opgørelse viser, at der generelt har været færre trofaste radiolyttere hen over sommeren 2009, end der var i sommeren 2008. I gennemsnit lyttede 90 procent af befolkningen mindst fem minutters radio hver uge hen over sommeren mod 92 procent pr. uge sidste år. Og faktisk er det de 20-39-årige, der er gået forrest i nedgangen.
Og ikke nok med at danskerne generelt har haft lidt mindre tændt for radioen i sommerens løb. De, der har haft apparatet tændt, har også lyttet i færre minutter. Hvor gennemsnitslytteren i hele befolkningen sidste år hørte 131 timers radio i løbet af de ni sommeruger, er det 'kun' blevet til 126 timer i år.
|