BBCs radiokanaler mister markedsandele i 2. kvartal 2001 iflg. nye lyttertal fra RAJAR – men BBC har dog med 51 % fortsat den største del af radiolytningen i Storbritannien og Nordirland. De kommercielle ILR stationer’s share går frem fra 38.6 %.
BBC Radio 2 går en anelse frem og bevarer med 14.3 % positionen som den største og mest aflyttede radiokanal i Storbritannien og Nordirland. BBC Radio One går også frem efter at have mistet lyttere i de seneste mange målinger. Til gengæld er der tilbagegang for BBCs regionale og lokale stationer.
De kommercielle lokale radiostationer, der under et kaldes ILR (Independent Local Radio) samt de kommercielle regionale stationer (IRR), øger markedsandelen fra 37.8 til 38.6 %.
For de landsdækkende kommercielle stationer er der kun meget små udsving. Classic FM er fortsat størst med en share på 4.3 %, efterfulgt af mellembølgestationen Virgin AM, der går lidt frem til 1.6 %, mellembølgestationen talkSPORT går lidt tilbage til 1.5 % og langbølgestationen Atlantic 252 opnår uændret 0.5 %.
Tallene kan ses på www.rajar.co.uk |