DR fastholder den rekordstore share (markedsandel) på 72 pct. som DR har haft siden Sky Radio lukkede. Bl.a. går P3 frem og når med en share på 21.5 pct. af al radiolytning det højeste niveau i de sidste fire år. Blandt de kommercielle er der klar tilbagegang for Radio 100FM, der ryger ned fra 7.6 til 6.6 pct. - og så er der lige så klar fremgang for de to SBS radioer: The Voice og Radio 2. The Voice går frem fra 2.8 til 3.7 pct. og Radio 2 går frem fra 1.0 til 2.1 pct.
DRs DAB kanaler gør forstat ikke meget væsen af sig, selv om der er solgt en del DAB-modtagere. DR Soft går frem til 0.8 pct., hvilket er en del mere end i 2005 (gennemsnitlig share på 0.3 pct.), men i 2004 var DR Soft oppe på 0.7 pct. så tallet er ikke bemærkelsesværdigt. Samtidigt får DR Rock halveret sin lytning - ned fra 0.4 til 0.2 pct.
Udover den markante fremgang for The Voice og Radio 2 er der også lidt fremgang for NRJ, der går op fra 0.4 til 0.7 pct. samt til nordjyske Guld FM fra Radionet, der går frem fra 1.6 til 2.1 pct. af den samlede radiolytning i hele landet.
Her er en oversigt over share (andel af den samlede radiolytning) i februar 2006 iflg. Gallup Radio Index, og med januar 2006 samt december, november, oktober, september, august, juli, juni, maj, april, marts, februar og januar 2005 i parentes):
DR P1: 6.9 (6.7 - 7.6 - 6.0 - 6.9 - 5.6 - 7.2 - 4.8 - 5.4 - 4.3 - 4.9 - 5.9 - 5.6 - 5.6 %) DR P2: 2.3 (2.4 - 3.0 - 2.6 - 2.1 - 2.8 - 2.3 - 2.1 - 2.6 - 2.3 - 2.1 - 2.2 - 3.3 - 3.9 %) DR Klassisk: 0.9 (1.6 - 1.4 - 1.0 - 0.9 - 1.0 - 0.8 - 1.0 - 1.0 - 0.9 - 0.6 - 0.9 - 0.9 - 1.2 %) DR P3: 21.5 (20.1 - 21.2 - 19.7 - 18.5 - 20.1 - 18.8 - 17.9 - 20.5 - 21.4 - 18.7 - 18.2 - 18.4 - 19.3 %) DR P4: 39.2 (40.1 - 37.9 - 40.3 - 38.0 - 35.7 - 36.1 - 40.1 - 35.8 - 39.1 - 37.9 - 38.7 - 38.6 - 39.1 %) DR Soft: 0.8 (0.5 - 0.4 - 0.3 - 0.3 - 0.4 - 0.3 - 0.2 - 0.4 - 0.3 - 0.4 - 0.3 - 0.2 - 0.2 %) DR Boogie: 0.1 (0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.2 - 0.2 %) DR Rock: 0.2 (0.4 - 0.2 - 0.1 - 0.2 - 0.2 - 0.2 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.1 - 0.2 %) DR total: 71.9 (72.2 - 71.9 - 70.1 - 67.0 - 65.9 - 65.9 - 66.1 - 65.9 - 68.6 - 64.9 - 66.5 - 67.4 - 69.7 %)
Kommercielle: 25.1 (24.6 - 24.6 - 27.5 - 29.6 - 31.0 - 30.7 - 30.5 - 31.0 - 29.0 - 33.0 - 29.7 - 29.5 - 27.8 %) Udenlandske stationer: 1.1 (0.9 - 0.7 - 0.5 - 1.2 - 1.2 - 0.9 - 1.3 - 0.8 - 0.8 - 0.7 - 0.7 - 1.3 - 0.9 %) Uidentificerede stationer: 2.0 (2.2 - 2.8 - 1.9 - 1.2 - 1.9 - 2.5 - 2.0 - 2.4 - 1.6 - 1.4 - 3.1 - 1.9 - 1.7 %)
SBS Radio: 5.8 (3.7 - 4.0 - 3.7 - 4.7 - 3.6 - 4.7 - 4.5 - 5.0 - 4.4 - 4.5 - 5.0 - 5.4 - 5.0 %) JydskeVestkystens radioer: 1.3 (1.3 - 1.4 - 1.7 - 1.6 - 1.4 - 1.7 - 1.3 - 1.8 - 1.2 - 1.4 - 1.3 - 1.7 - 1.5 %) ANR total: 1.3 (1.2 - 1.8 - 1.5 - 1.9 - 2.2 - 1.3 - 1.9 - 1.9 - 1.7 - 2.3 - 1.3 - 1.9 - 1.9 %) NRJ: 0.7 (0.4)
De fem største kommercielle stationer i februar 2006: 1. Radio 100FM: 6.6 (7.6 - 7.7 - 6.2 - 5.4 - 7.9 - 7.9 - 6.4 - 6.5 - 6.7 - 6.3 - 5.6 - 5.5 - 5.4 %) 2. The Voice (total): 3.7 (2.8 - 2.7 - 2.7 - 3.0 - 2.6 - 2.7 - 3.5 - 3.6 - 3.1 - 3.1 - 3.4 - 3.5 - 2.9 %) 3. Guld FM** (total): 2.1 (1.6 - 1.6 - 1.9 - 1.2 - 1.7 - 1.3 - 1.7 - 1.7 - 1.7 - 2.3 - 1.3 - 1.9 - 2.0 %) 3. Radio 2 (total): 2.1 (1.0 - 1.3 - 1.0 - 1.7 - 1.0 - 2.0 - 1.0 - 1.5 - 1.3 - 1.4 - 1.6 - 1.4 - 1.2 %) 5. Hit FM* (total): 1.2 (1.2 - 1.9 - 1.6 - 2.0 - 2.3 - 1.6 - 2.1 - 1.6 - 2.1 - 2.0 - 1.4 - 2.1 - 2.0 %)
De største salgsselskaber: ddr: 15.1 (16.7 - 17.0 - 16.0 - 14.5 - 17.8 - 16.3 - 16.1 - 17.1 - 16.2 - 17.0 - 13.9 - 16.0 - 14.7 %) SBS Radio Plus: 6.8 (4.9 - 5.1 - 4.5 - 5.5 - 5.1 - 5.6 - 5.4 - 5.7 - 5.2 - 5.8 - 6.3 - 5.6 - 5.4 %)
* = ANR Hit FM, ANR Hit FM Hjørring, ANR Hit FM Frederikshavn, Radio Viborg Hit FM, Midtjylland Hit FM og Holstebro Hit FM ** = ANR Guld FM, Viborg Guld FM, Midtjylland Guld FM, Nordvestjylland Guld FM og Ringkøbing Guld FM. |