Den nationale oldies/classics-formaterede radiostation Smooth Radio i Storbritannien og news-talk stationen Radio 24 i Italien - der begge henvender sig til lyttere over 40 år - har begge stor succes, men annoncørerne ser ikke noget potentiale i den stadigt voksende befolkningsgruppe på +40 årige.
Det er lykkedes britiske Smooth Radio at skabe en loyal lytterskare på 3 mio. personer ugentligt. Det er sket ved at gå fra regional radiostation til national og ved at snakke til et publikum som ved, at de var med til at skabe pophistorie med den musik, de har lyttet til. Det skriver norske RadioAssistant.com.
Italienske Radio 24 er blevet meget populær hos gruppen af lyttere over 40, og det er sket med et news-talk format. Radioen er blevet en stor lyttersucces med over 4 mio. lyttere om ugen. På trods af den store succes, så er det meget svært at skaffe annoncører til Radio 24. Det var først sidste år, at det lykkedes at nå break even.
Radiostationer, som er programmerede til et voksent publikum - en befolkningsgruppe som antalsmæssigt er i vækst - og som får en højere og højere andel af den samlede lytning, finder det vanskeligt at tiltrække annoncører.
|