Det bliver ganske billigt at købe reklametid på den nye lands-dækkende radiokanal, Sky Radio P5, når den går i luften lørdag. Beskedne 1.800 kr. er prisen for 30 sekunder.
Når det bliver så billigt, hænger det sammen med, at Sky Radio P5 har beskedne ambitioner for lytteropslutningen de første måneder. "I første omgang regner vi med 1 mio. lyttere om ugen og en share på 7.5 pct. af den totale lyttetid", siger adm. direktør for Sky Radio P5, Kasper Krüger, til 'Update', der er et reklametillæg til dagbladet Børsen i dag onsdag.
"Det er vigtigt for os, at annoncørerne minimum får de lyttertal, som vi lover dem", fortsætter Krüger.
Introduktionsprisen på 1.800 kr. for 30 sekunder svarer til en bruttopris på 1.250 kr. pr. GRP, og det er 20 pct. under den ledende markedspris på radioområdet, hedder det videre i Update.
Forretningsudviklingsdirektør Kim Angel fra mediaedge:cia vurderer overfor Jyllands-Posten, at prisudspillet fra Sky Radio P5 fremstår som et konkurrencedygtigt alternativ til både The Voice og til tv-kanalerne.
Fra marts måned 2004 er ambitionerne dog helt anderledes. Kasper Krüger vil dog ikke være mere konkret end at han siger, at den ugentlige netto-dækning for Skt Radio P5 skal "vokse til væsentligt mere end én mio. lyttere om ugen".
Radionyt.com har spurgt kollegaerne på Radio 100FM om prisen på en radioreklame her, og salgschef Derrick Wilkie fortæller, at netto-GRP prisen bliver på 1.000 kr. inkl. rabat.
Radio 100FM, der kun kan høres på FM-båndet på Sjælland og i Østjylland. regner med en share på 4 pct. af al radiolytning i Danmark i den første periode.
|