Podcasts Downloading af radioprogrammer til MP3-afspillere er blevet et kæmpe hit. Alene i USA, hvor flere end 22 millioner voksne amerikanere nu ejer en MP3-afspiller, henter 29 pct. radioprogrammer via nettet. De såkaldte "podcasts" spås at blive dette års mediefænomen.
En ny radiorevolution ser ud til at blive dette års største mediefænomen. På blot ni måneder har det nye begreb "podcasting" udviklet sig fra undergrund til mainstream, skriver Berlingske Tidende.
Helt nye tal viser således, at 29 pct. af samtlige voksne amerikanere, der ejer en iPod, iRacer eller en anden MP3-afspiller, har downloadet hele radiogrammer - eller rettere podcasts - til deres bærbare afspiller, så de selv kan bestemme, hvornår de vil lytte til deres favoritprogram.
Samtidig er både mediekoncerner og enkeltpersoner i stigende grad begyndt at producere "podcasts" - altså radioudsendelser - specifikt til nettet for dernæst at blive downloadet.
Det er The Pew Internet & American Life Project, der har målt antallet af podcast-brugere. Ud af 22 millioner voksne amerikanere, som i dag går rundt med en MP3-afspiller, har seks millioner valgt at få et radioprogram sendt til deres MP3-afspiller. Og blandt unge under 29 år har godt halvdelen benyttet podcasts.
I Danmark går DR i øvrigt snart i luften med egne podcasts og også her vil det blive muligt at abonnere på bestemte programmer, som så automatisk overføres til MP3-afspillerne, når man opdaterer den via sin computer. |