Det er stærkt betænkeligt, at DR's netradio linker direkte til kommercielle online-butikker, vurderer pressejurist på Danmarks Journalisthøjskole Oluf Jørgensen overfor journalisten.dk. DR-redaktør afviser kritikken, mens DR's lytter- og seer-redaktør kalder det et "skråplan".
Når brugerne af DR's talrige netradiokanaler på dr.dk klikker på ikonet 'Køb', bliver brugerne præsenteret for en række online-musikbutikker, der sælger det musiknummer, DR spiller netop nu.
"Og det er reklame i form af tilskyndelse til køb," siger Oluf Jørgensen - og det fremgår af radio- og fjernsynsloven, at DR ikke reklamere.
Radio- og tv-nævnet og Kulturministeriet mener imidlertid, at DR's hjemmeside og netradio ikke er omfattet af radio- og fjernsynsloven.
For Oluf Jørgensen er der dog ingen tvivl om, at loven også gælder nettet. Han siger til journalisten.dk:
"Jeg finder det besynderligt, at radio- og tv-nævnet og Kulturministeriet kan sige, at DR's hjemmeside ikke er omfattet af radio- og fjernsynsloven. Det fremgår nemlig af DRs public service kontrakt, at dr.dk er omfattet," fastslår Oluf Jørgensen.
Der er dog ikke kun selve lovgivningen på området der er problemet. Også DR's egne etiske regler er DR på kant med. Heri står der nemlig, at der skal være 'redaktionel begrundelse' for at linke fra dr.dk til kommercielle sites.
Jacob Mollerup, lytter- og seer-redaktør i DR, kalder det "et skråplan", og betegner det som et "lemfældigt forhold til egne programetiske regler." Han mener dog, at problemet bliver mindre af, at det oplyses, at brugeren har klikket sig ind i en butik.
Redaktør for DR Interaktiv, Henrik Heide, kan ikke se, at der skulle være noget galt. Tværtimod: "Vi vil gerne støtte og hjælpe dansk musik. Og derfor vil vi også gerne hjælpe med salget. Vi fremmer ikke nogen speciel genre eller branche. Vi fremmer musikerne."
Samarbejdet mellem DR og de kommercielle netbutikker har fungeret siden november 2006. |