Det er mindre end fire år siden Indien fik sin første kommercielle FM-station. Nu er fase 2 netop afsluttet og det betyder, at 91 byer i Indien får nye kommercielle FM-stationer. I alt 304 nye FM-frekvenser kommer i brug og det ventes at mellem 350 og 400 millioner indere i de kommende måneder får mulighed for at lytte til nye private stationer.
Vinderne af de nye sendetilladelser er blevet fundet ved en auktion, og der er blevet betalt store beløb for at få lov til at drive kommerciel radio. Den dyreste sendetilladelse gik til Radio Mirchi, der har betalt 212 Rs. crore (300 mio. danske kr.) for sendetilladelsen. I alt havner der 1.100 Rs. crore (1.55 mia. kr.) i den indiske statskasse, og det er syv forskellige selskaber - bl.a. flere dagblade - der punger ud med 85 pct. af dette beløb - så markedet vil blive domineret af nogle få store aktører. Der er dog i lovgivningen forudsat, at ingen aktør må drive mere end én radiostation på hvert marked.
I øjeblikket går kun 3 pct. af den samlede reklameomsætning i Indien til radio - på verdensplan er det 8.7 pct. I lande som Sri Lanka og Filippinerne udgør radio mellem 10 og 12 pct. af reklameomsætningen, så der er forhåbninger til, at radioen kan komme til at spille en meget større rolle i Indien i reklamebranchen end det er tilfældet nu. |