Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Den store replanlægning af FM-båndet skal gennemføres nu!
Torsdag 20. november 2008
Af Kasper Krüger
 
UGENS KLUMME: I næste uge ventes Radio 100FM at dreje nøglen om på den sjette radiokanal. Dermed lider kommerciel radio i Danmark endnu et alvorligt tilbageskridt. Det er nu sidste udkald for de ansvarlige mediepolitikere, at gennemføre de sunde og langtidsholdbare rammebetingelser, som kommerciel radio har sukket efter i årevis.
Recepten er klar:

DR’s statsmonopol på landsdækkende radiokanaler skal brydes hurtigst muligt. Den femte radiokanal dækker kun 50% af befolkningen i DR-kvalitet og når dermed kun ud til halvdelen af den befolkning, som DR dækker perfekt med hele 4 radiokanaler. Lyttere, annoncørerne og radiomarkedet har altså aldrig fået det monopolbrud på landsdækkende radio, som folketinget vedtog i 2000. Fraværet af en rigtig landsdækkende kommerciel radio er den eneste forklaring på, at der aldrig er skabt et marked for landsdækkende radioreklame.

Nogen mener så, at monopolet skal brydes ved at udbyde den fjerde radiokanal – som DR mister tilladelsen til i 2009 – til en kommerciel radio. Dette vil ikke være en optimal løsning fra et overordnet synspunkt. Denne løsning vil være udtryk for fortsat ressourcespil af de knappe FM-ressourcer. Kommerciel radio vil fortsat have langt færre kanaler til rådighed end DR – og hvis en kommerciel radio fortsat skal sende klassisk musik på den fjerde radiokanal er der grænser for hvor meget denne vil kunne bidrage til at skabe et marked for landsdækkende radioreklame. Samtidig vil DR blive sat alvorligt tilbage ved at tvinge den klassiske musik tilbage til den oprindelige P2-kanal, som DR-regionalradioerne i dag har overtaget.

Af hensyn til både DR, det kommercielle radiomarked og lytternes krav på mangfoldighed og valgfrihed er der kun én rigtig løsning: skab mulighed for så mange landsdækkende FM-radiokanaler, at der er nok til at DR fortsat kan beholde 4 radiokanaler med klare programprofiler. Og samtidig plads til tilstrækkeligt mange kommercielle kanaler, som får samme gode sendekvalitet og befolkningsdækning som DR-kanalerne.

Derfor skal den store replanlægning af FM-båndet gennemføres nu. Replanlægningen har været lovet af regeringen siden 2001 og for længst blevet politisk besluttet i medieforliget. Dermed kan op til 10 næsten-landsdækkende kommercielle radiokanaler være klar til at gå i luften 1. januar 2010. Samtidig kan DR beholde 4 radiokanaler permanent.

Alle kanaler skal sælges til højstbydende på auktion, men for et éngangsbeløb. Dermed slipper vi for de årlige koncessionsafgifter og løbende tilbageleveringer af sendetilladelserne til staten. I stedet kan tilladelserne handles frit imellem aktørerne. Kanalerne skal sælges uden politiske krav til indholdet. Det er dyrt og forhindrer stationerne i at levere præcis de programmer til lytterne, som efterspørges på markedet. Af samme grund er der ingen alternativer til auktionsmodellen. Fri os for skønhedskonkurrencer, hvor politikere og embedsmænd skal opstille dyre programkrav ude af trit med lytternes efterspørgsel, og bagefter skal udpege gode venner til at overtage frekvenserne.

Alle sendetilladelser skal gælde i minimum 15 år med tilsagn om forlængelse (uden ekstra betaling), indtil markedet selv udfaser FM til fordel for andre platforme. Dermed får de aktører, der skal opbygge markedet for radioreklame også garanti for, at de selv får tilstrækkelig lang tid til at høste frugterne. De nuværende 8 årige tilladelsesperioder er alt for korte og derfor et hovedproblem for radiostationerne. For det stiller krav om kortsigtet, hurtig og kraftig markedsvækst, hvor de sidste års forventede overskud skal finansiere de første opbygningsårs underskud. Når markedet udvikler sig langsommere end forventet, så forsvinder den sidste periodes overskud, som skal finansiere investeringen. Og dermed forsvinder motivationen for at investere og fortsætte virksomheden, når man nærmere sig sendetilladelsens udløb. Dette har lige præcis været et hovedproblem for Radio 100 FM, at med 3 underskudsgivende år tilbage af sendetilladelsen var der ingen grund til at fortsætte virksomheden.

Ingen ved i dag, om det vil tage 15 eller 20 år før andre digitale platforme er klar til at afløse FM-båndet. Dette må markedet og tiden vise. Derfor bør de kommercielle radiostationer have adgang til markedet nu ved at få adgang til alle de lyttere, der nu og mange år frem er på FM. Og så må markedet selv afgøre, hvornår FM-udsendelserne skal afløses af digitale udsendelser.

Ved en kommende auktion bør hver aktør have mulighed for at købe 2-3 radiokanaler. Dermed sikres adgang til vigtige stordriftsfordele. Det er langt langt billigere at drive radiokanal nr. 2 og 3, når først man har organisationen til den første radiokanal. Dermed skabes også mulighed for programmæssig diversitet, hvor de kommercielle radioer samlet vil kunne tilbyde et varieret og kvalitetsmæssigt alternativ til DR’s programmer således at den kommercielle radiolytning kan vokse til 40-45% af radiolytningen mod omkring 25% i dag. Samtidig sikre hensynet til konkurrencen på markedet med mindst 3 aktører i markedet.

Ved en ny auktion bør man samtidig udbyde koncessionen for FM5 for perioden 2014-2025 (med mulighed for forlængelse til udfasningen af FM-båndet). Her vil SBS Radio kunne sikre sig kanalen til en god pris og dermed blive ekstra tilgodeset – udover de fordele SBS Radio i øvrigt vil have af de nødvendige markedsbetingelser for markant vækst i radiomarkedet vil blive skabt med en replanlægning.

DR vil kunne tjene gode penge på en replanlægning af FM-båndet, fordi de nye stationer vil betale lejeindtægter for brug af DRs sendemaster. Men hvis DR alligevel vil få netto-udgifter ved at etablere nye sendeanlæg, bør dette kunne finansieres af de engangs-beløb, staten vil tjene på at sælge de nye radiokanaler. Dermed kan DR holdes økonomisk skadefri.

Drop afledningsmanøvrene om DAB, internetradio og mulig lukning af FM-båndet om 10 år. Kommerciel radio vil være død og borte til den tid, hvis ikke der kommer adgang til lytterne dér, hvor de er i dag og mange år frem: på FM-båndet. Den store replanlægning af FM-båndet skal gennemføres NU og kombineres med frie og langsigtede rammebetingelser for kommerciel radio. Så vil vi kunne opbygge et sundt marked for kommerciel radio, som senere kan fortsætte sin virksomhed på de digitale platforme, når disse modnes mange år ude i fremtiden.

Lytterne, annoncørerne og radiobranchen har krav på at få det brud på statsmonopolet, som blev lovet os for mange år siden.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -