Selv om Danmark ikke ligefrem tilhører verdens største lande, så betaler bl.a. de danske radiostationer så meget til Gramex, at danske Gramex nu - på internationalt plan - indtager en 10. plads over størst indtjening. Foran lande som Canada, Sverige, Argentina, Østrig og Indien. Gramex betegner selv 2008 som et godt år på radioområdet - især fordi det lykkedes Gramex at få aftaler med stort set hele radiomarkedet.
På IFPI’s årlige oversigt over indtægterne i verdens Gramex-selskaber indtager danske Gramex en imponerende 10 plads. Det skriver Gramex på sin hjemmeside.
Den høje placering skyldes iflg. Gramex, bl.a. at Gramex "igennem mange år har arbejdet professionelt med håndtering af ophavsretten."
Udover "imponerende" kalder Gramex selv placeringen for "fornem."
De ni lande der ligger foran Danmark på Top 10 listen, er England (51 mio. indbyggere; hvis der menes hele UK er befolkningstallet 62 mio.), Tyskland (82 mio. indbyggere), Frankrig (65 mio. indbyggere), USA (306 mio. indbyggere), Nederlandene (16 mio. indbyggere), Japan (128 mio. indbyggere), Italien (60 mio. indbyggere), Spanien (46 mio. indbyggere) og Brasilien (189 mio. indbyggere).
Danmark har 5.5 mio. indbyggere og placerer sig dermed som som nummer 109 over verdens mest befolkningsrige lande.
Man kan også sammenligne Gramex' resultat med landenes BNP. Her plejer Danmark at ligge nummer 1, men er i år blevet slået af Nederlandene, hvor man henter 0,0131 pct. af BNP. I Danmark havnede man på 0,0111 pct.
2008 blev et godt radioår for Gramex
Gramex kalder selv 2008 for et skelsættende år for selskabet. Først lykkedes det Gramex at indgå en stribe aftaler med de kommercielle radiostationer, og dernæst kom en aftale med DR på plads. I december 2008 lykkedes det Gramex at få et forlig med TV 2 om TV 2 Radio, og derved blev en langtrukken kamp mellem TV 2 Radio og Gramex afsluttet.
Markedschef i Gramex Lene Rauch siger: "Det er en stor glæde, at vi i løbet af 2008 har kunnet imødekomme de danske radio- og tv-stationer med aftaler, som tager højde for deres krav, og som samtidig lever op til de mediepolitiske krav. Gode og rimelige aftaler gavner jo både dem, der bruger musikken, og dem der skaber musikken."
I 2009 skal Gramex forhandle aftaler på plads med de ikke-kommercielle radiostationer. |