I 2010 lyttede 3 ud af 4 nordmænd radio på en gennemsnitsdag. Det sammen som i 2009. Men lyttetiden til kommerciel radio er faldet. Det viser tal fra TNS-Gallup.
Udviklingen fra 2009 til 2010 viser, at gruppen mellem 30 og 59 år lytter minde, mens der er sket en øgning blandt de 20-29 årige.
Nordmændene lyttede til radio gennemsnitligt 100 minutter dagligt i 2010.
NRK's radiokanaler havde en share (markedsandel af al radiolytning) på 66 pct., P4 havde 21 pct. og Radio Norge 10 pct. Det er kun Radio Norge, som går frem fra 2009 til 2010.
P4 går tilbage fra 22.4 pct. i 2009, og lokalradiosamarbejdet Storbyradioen taber halvdelen af sin markedsandel og opnår kun 1 pct. i 2010. P5-netværket opnår 1.1 pct. i share og Metro Storby bare 0.7 pct.
Lyttetiden på NRK er steget 4 minutter fra 2009 til 2010 - og samtidigt er lyttetiden for kommerciel radio gået ned.
Tallene fra TNS-Gallup viser også at 39 pct. af al radiolytning sker udenfor hjemmet. |