”Den amerikanske radioindustri undergår i øjeblikkets dens mest grundlæggende ændringer siden fjernsynets fremkomst i begyndelsen af 50’erne”. Det sagde chefredaktør Ron Rodrigues for Radio&Records ved åbningen af branchebladets årlige konference i Los Angeles. Stor set alle på konferencen udtrykte bekymring for industriens udvikling i kølvandet på den udbredte konsolidering.
Konsolideringen har været en fordel for reklamekøberne, der nu kun skal handle med nogle få store, dominerende kæder. Til gengæld har det været hårdt for mindre, uafhængige stationer. Mange arbejdspladser er gået tabt og i de kommende år vil endnu flere arbejdspladser forsvinde. Den musikalske mangfoldighed er truet; centralt styrede playlister er ved at tage over. Men ikke mindst er det lokale islæt i farezonen i USA; de amerikanske radiostationer formår ikke længere at opretholde fokus på lokale samfundsforhold, når programpolitikken fastlægges af en lille håndfuld, centrale personer.
Den meget omtalte konsolidering i den amerikanske radioindustri opstod som en følge af en ny radiospredningslov, der blev underskrevet af Bill Clinton i 1996. Bill Clinton holdt hovedtalen på Radio&Records’ konferencen, og Clinton sagde at han havde blandede følelser ved underskrivelsen. Den nye lov medførte lidt mere konsolidering, end vi havde forestillet os, sagde Clinton.
Ét af de firmaer der formåede at udnytte den nye lovgivning til det yderste var og er Clear Channel Communications, der efter nogle års ”opkøbs-vanvid” nu med mere end 1.000 radiostationer er USA’s langt største radioselskab. Andre store spillere i den amerikanske radioindustri er Infinity Broadcasting Corp., der ejer omkring 180 radiostationer og Cumbus Media Inc. i Chicago, der ejer 210 stationer. |