I dag mandag startede forhandlingerne om, hvor meget internet-radiostationer i USA fremover skal betale for at sende musik på nettet. Indtil nu har det været gratis.
På den ene side af forhandlingsbordet sidder pladeselskaber og ophavsretsorganisationer og på den anden side sidder en branche, der har sendt internetradio i årevis uden nogen anelse om, hvad det ville komme til at koste i musikafgifter.
Hidtil har musikradio på internettet været gratis – og har lokket millioner af lyttere til bare i USA, skriver CNET. Men fremover skal der formodentligt betales for retten til at sende beskyttet musik – på samme måde som ”almindelige” analoge radiostationer betaler afgifter for at spille musik i æteren.
Musikbranchen ønsker at internetradioerne skal betale 0,4 cent (svarer til 3,4 øre) pr. nummer der spilles - pr. lytter der faktisk lytter – eller 15 % af indtægterne. Internetradioerne – repræsenterede ved Digital Media Association (DiMA) - mener at der højst skal betales 0,15 cent (1,3 øre) pr. lytter – i timen.
Der er med andre ord stor afstand mellem parterne. En musikradio med gennemsnitlig konstant 1.000 lyttere – og 15 musiknumre i timen - vil iflg. musikbranchens forslag skulle af med 525.600 dollars (godt 4.5 mio. kr.), mens det - iflg. DiMA’s oplæg - for præcis den samme internetradio ville komme til at koste 13.140 dollars (knap 113.000 kr.) i musikafgift.
Forhandlingerne ventes at tage mindst 6 måneder. |