Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


DR Radio med bedste lyttertal i 10 år
Onsdag 24. januar 2007
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Ikke siden 1996 har flere danskere stillet ind på DR's radiotilbud. Målt på årsbasis havde DR i 2006 en share (markedsandel af al radiolytning) på 71 pct. Det er en meget stor fremgang i forhold til 2005, hvor DR samlet havde en share på 68 pct. Det er først og fremmest P3 der vinder frem. DR Radio har dermed et stærkt udgangspunkt, når TV 2 Radio snart sætter stikket i og tager sine nyindkøbte frekvenser i brug, hedder det fra DR.
P4 er fortsat den store kanal med en share på 39 pct. - frem fra 38 pct. i 2005. P3 går frem fra 19 til 21 pct., mens både P1 og P2 uændret har en share på hhv. 6 og 3 pct. Det oplyser radiodirektør Leif Lønsmann.

"P3-chef Carsten Worsøe har sammen med P3s chefredaktør Thomas Sande gjort et stort arbejde for at omsætte de klassiske Public Service værdier til moderne konkurrencedygtig radio - seriøst, men altid med et muntert glimt i øret", siger Leif Lønsmann til radionyt.com.

Som et eksempel på en flade på P3, der har klaret sig godt nævner DR i en pressemeddelelse lørdag eftermiddag. Her har P3 nu rundet den halve million lyttere med en fremgang fra 449.000 til 534.000 lyttere.

De seneste lyttertal viser, at radio i dag ikke kun er et spørgsmål om de 'gamle' FM-kanaler. Podcasting bliver således mere og mere udbredt. I december tilbød DR for første gang nogen sinde en radiojulekalender på podcast - nemlig Anders Laugesens fortælling om de tre vise mænd og deres rejse mod Betlehem. Den blev downloadet over 40.000 gange og blev dermed den mest populære udsendelse på podcast - efterfulgt af P3's 'Mads & Monopolet', som blev hentet 35.400 gange.

Sammenlagt podcastede danskerne sidste år 2.898.675 radioprogrammer.

DRs radiodirektør Leif Lønsmann er glad for DRs radiosucces, men glæder sig samtidig til den øgede konkurrence:

"TV 2 Radio vil helt sikkert give lytterne noget, de endnu ikke har oplevet, og som vi også kan lære af - uden at kopiere! Konkurrencen kommer til at handle om, hvem af os der forstår at levere noget unikt. Ikke blot på FM, men også på radiomediets mange nye platforme som for eksempel DAB, netradio, mobiltelefoner og podcasting. Moderne mennesker ønsker at vælge frit og selv sammensætte deres radioforbrug. Derfor er der plads til både os og de mange kommercielle tilbud," siger Lønsmann og tilføjer, at han med glæde har noteret, at TV 2 i de kommende år vil udvide sine radioaktiviteter til også at omfatte andre teknologiske platforme end FM.

- - -

Oversigt over DR's share (markedsandele) de seneste ti år:

1997: 70
1998: 70
1999: 67
2000: 65
2001: 66
2002: 68
2003: 68
2004: 66
2005: 68
2006: 71


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -