Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Clear Channel vil være størst
Mandag 18. marts 2002
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Clear Channel Communications mål i Danmark er at blive den største aktør indenfor sin kerneforretning: radio. ”Danmark har et kæmpe vækstpotentiale for radio, og vi ville være godt tossede, hvis vi ikke var til stede”, siger direktør for Clear Channel i Danmark Jim Receveur (billedet) til MediaWatch Magasinet. Han tror at radioomsætningen i Danmark på ca. 200 mio. kr. i dag vil kunne tredobles på to år, hvis arbejdsbetingelserne for radio ændres, og giver samtidigt kulturminister Brian Mikkelsen opskriften på, hvad der skal til.
Det er ikke mindst et nyt mediepolitisk klima efter valget, der giver direktøren håb for den danske radiobranche, der har været hægtet af den internationale udvikling på grund af en meget restriktiv lovgivning, der ret beset blev skabt til græsrodsradio. Clear Channel vil gerne ride på væksten.

Radio er core business for Clear Channel. Ekspertisen er betydelig og stammer fra et meget modent kommercielt amerikansk radiomarked med 75 år på bagen. Koncernen, der blev dannet med det første radioopkøb i 1972, ejer og driver nu ca. 1.170 radiostationer og 19 tv-stationer i USA og har andele i over 240 radiostationer internationalt, skriver MediaWatch videre. Clear Channel driver også mere end 700.000 reklamepladser som f.eks. billboards og busreklamepladser over hele verden. I 2000 producerede Clear Channel over 25.000 shows og events. De internationale aktiviteter styres fra Clear Channel International i London.

For 12 måneder siden lå Clear Channel-aktien på omkring 60 dollars på New York Stock Exchange, men måtte efter den 11. september ned i 35 dollars, og så op igen i de senere måneder til i omegnen af 50 dollars.

Clear Channel kom for alvor til Danmark i 1998, men var dog allerede til stede med outdoor-selskabet More Group. I 1997-98 havde TDC tabt penge nok på sportskanalen TVS og kabelradioen Radio 2, og trak følehornene til sig. Samtidig fik Clear Channel, via Jim Receveur's amerikanske kontakter, øje på Danmark, og besluttede sig for at engagere sig i det underudviklede danske marked ved at opsamle stumperne fra Radio 2 og Radio Uptown, skriver MediaWatch Magasinet videre. Den amerikanske koncern entrerede det danske marked offensivt og den første helt afgørende opgave for den nye direktør, Jim Receveur, var at investere i FM distribution af Radio 2.

Clear Channel driver i dag hovedbrandet Radio 2 for de 20-50 årige, der findes i fire byer på FM og er i disse dage på vej til Trekantsområdet og andre områder i Danmark. Dér stopper væksten, og derefter regner man Radio 2 for landsdækkende med en penetration på ca. 80 %. Desuden drives den lokale ungdomskanal Radio Uptown i Storkøbenhavn, og Clear Channels nye initiativ, nyhedsradioen 24/7, der nu er til stede i Storkøbenhavn og Århus.

Clear Channel overvejer at lancere et fjerde brand, uden at der er taget stilling til, hvilke formater, der er hul til på markedet.

Jim Receveur oplyser, at Clear Channels danske radiodel holder budgettet og forventer en omsætning på 50 mio. kr. i 2002. En stigning fra 34 mio. i 2001. Radio er en god forretning, der kan blive meget bedre, mener Receveur:

”Det er mit håb, at den nye kulturminister Brian Mikkelsen vil betragte radio som et erhverv, som man gør det overalt i verden. En liberalisering af radio kan kun blive en vindersag for ministeren, fordi en stærkere radiosektor vil gavne alle: lytterne, journalistiske arbejdspladser, produktionsmiljøet, andre kultur- og medieinstitutioner - og i sidste ende demokratiet”.

Jim Receveur's ønsker til et nyt medieforlig kan opsummeres i få punkter: DR Radio skal forblive, som det er, men bør koncentrere sig om en konkretiseret public service opgave. Dernæst skal der tillades fri networking, kraftigere sendestyrke, og græsrodsstationer skal samles på separate sendere. Desuden ønskes en nedsættelse af KODA/Gramex afgiftsniveauet.

”Der kan sagtens findes sendemuligheder for effektive 3000-5000 Watt sendere rundt om i landet, uden at vi skal ud i en stor omregning af frekvensplanerne som i Holland”, siger Receveur videre til MediaWatch. Han vil ikke deltage i en kritik af Telestyrelsen for deres administration af senderessourcerne, og påpeger i stedet, at det især er DRs totale uvilje mod at flytte frekvenser, der blokerer for bedre udnyttelse af alle landets FM-ressourcer. ”Fejlene blev begået helt tilbage i 60erne, da DR fik allokeret sendefrekvenser på FM”, siger Receveur.

Han konstaterer samtidigt at DR har kæmpe fordele i en langt bedre distribution og arbejdsvilkår, og at DR Radio også er blevet en uhyre aggressiv konkurrent med kommercielle virkemidler.

Udover Danmark er Clear Channel inde i Norge med en ejerdel i Radio 1, der er et network mere eller mindre efter Radio 2 model. Jim Receveur er nu udover Danmark blevet ansvarlig for Clear Channels radioaktiviteter i hele Norden.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -