Den 44 årige odenseaner og indtil årsskiftet glad DR Soft lytter, Paw Hermansen, har bedt forbrugerombudsmanden gå ind i sagen om lukningen af DR Soft. DR har siden efteråret gennemført en massiv markedsføring af DAB - bl.a. gennem reklameindslag i radio og tv og på nettet. DR Soft var en af de kanaler, der blev reklameret for - selv om DR allerede i august besluttede at lukke DR Soft. Reklamerne for DR Soft er endog fortsat efter nytår, påpeger Paw Hermansen.
Markedsføringslovens §2 stk.1 siger, at "der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimelige mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel efter varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser".
I DR's kampagne for at få danskerne til at købe en DAB-radio, der kørte særlig intensivt op til jul, er DR Soft taget med som én af argumenterne for anskaffelse af en DAB-radio. Kampagnen har udover mange reklamespots i radio og tv også omfattet 350.000 reklamefoldere - uddelt fra radiofaghandlen - og informationer på nettet. Paw Hermansen kalder det i sin henvendelse til forbrugerombudsmanden for stærkt misvisende, at DR kan køre en sådan kamapagne for DAB, hvoraf det fremgår at man kan lytte til den mest populære af DAB-kanalerne, DR Soft, når DR allerede i august 2005 havde besluttet af lukke DR Soft pr. 31. december 2005.
Faktisk er det jo løgn, når DR stadig reklamerer for 'Hvad du ønsker kan du få' og samtidigt viser et DR Soft logo.
DR's beslutning om at lukke DR Soft er blevet holdt "meget dæmpet, mens de nævnte reklamer kørte massivt", skriver Paw Hermansen og fortsætter: "Og altså på trods af at Danmarks Radio beviseligt vidste, at reklamerne var yderst misvisende eller direkte svindel og bondefangeri. Jeg er ikke i tvivl om, at den massive reklame-kampagne er årsagen til rigtig mange solgte DAB radioer".
"Først få dage før nytår offentliggjorde DR lukningen per 31. december 2005 af DR Soft på sin hjemmesides DAB radio område. Det startede en sand lytterstorm på DR's DAB debatforum http://dr.dk/dab/Debat.htm - øjensynligt efterfulgt af mange klager til DR ledelse, hvor mange lyttere skriver, at de føler sig bondefanget af DR's reklamer, fordi de udelukkende eller hovedsageligt købte deres DAB radio, typisk for 1500-4000kr, fordi de troede på reklamernes påstand om at de så kunne høre DR Soft".
Paw Hermansen skrev oven i købet i december til DR og opfordrede DR til at fjerne de mange reklamer, hvor der reklameres med, at hvis man køber en DAB radio, så kan man bl.a. lytte til DR Soft. Alligevel valgte DR at fortsætte markedsføringen af DAB og DR Soft.
Forbrugerstyrelsen oplyser til radionyt.com, at Forbrugerombudsmanden ventes at tage stilling i løbet af en uges tid, hvorvidt han går ind i sagen eller ej. |