Vi bombarderes med musik fra radioen, men det betyder ikke, at vi nødvendigvis får mere lyst til at købe den. Vi risikerer at blive mætte, konkluderer en ny rapport.
Er det til gavn for pladeselskabet og musikerne, når vi i stigende grad bliver bombarderet med musik fra det voksende udbud af radiostationer?
Nej, ikke umiddelbart, lyder den lidt tvetydige konklusion fra en ny undersøgelse 'Musik Sælger Radio - Sælger Radio Musik', som IFPI, pladebranchens organisation, har fået lavet.
Der er nemlig stor risiko for, at man bliver mæt som lytter, når man bliver bombarderet med musik 24 timer i døgnet, og det ofte er de samme nye sange som kører i ring. Dermed er der stor fare for, at radiolytning ofte erstatter et køb, fordi mange forbrugere får dækket deres behov gennem radioen.
Samtidig gør radiostationerne pladebranchen en bjørnetjeneste, når de undlader at fortælle, hvad det rent faktisk er, at lytteren lægger øre til. Når de 1.000 adspurgte radiolyttere skal angive, hvad der øger deres interesse for et nummer, så er topscoreren med 46 procent, at radioværten præsenterer kunstner og titel.
Her fremhæves DRs P3 og P4, som gør meget ud af at fortælle, hvad kunstneren og nummeret hedder, og nogle gange kommer med yderligere informationer om musikken, mens flere af de konkurrerende stationer gør et stort nummer ud af, at der er musik non-stop.
Hele rapporten kan læses her: http://www.pladebranchen.nu/publikationer/RadioRapporten1.pdf
Se også: http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=11161
|