Radio- og tv-nævnet siger i en afgørelse, at DR ikke bryder nogle regler ved at spotte for egne koncerter. Et orkester mente ellers, at DR med spottene i radio og tv er med til at skævvride konkurrencen for koncerter.
DR træder ikke ved siden af ved at spotte for sine egne koncerter i radio og fjernsyn. Det har Radio- og tv-nævnet netop afgjort.
Når nævnet har nærstuderet spot for eksempelvis DR Radiosymfoniorkestrets koncerter med det amerikanske multitalent Bobby McFerrin og for DR Radiounderholdningsorkestrets koncerter med Stig Rossen, skyldes det, at Sjællands Symfoniorkester er utilfredse med dem.
Folkene bag orkestret har klaget over, hvad man kalder "DRs reklamer for koncerter med sine ensembler", som orkestret mener skævvrider konkurrencen for koncerter.
Radio- og tv-nævnet mener derimod ikke, at DR bryder nogle regler ved at fortælle, hvad der snart er på lydtapetet hos DRs egne orkestre.
"Da koncerterne sendes i DR Radio og/eller DR TV, er det nævnets opfattelse, at DRs oplysning om koncerter for sine egne ensembler og billetsalget hertil, er en meddelelse fra DR i forbindelse med egne programmer og supplerende produkter, der er direkte afledt af disse programmer. Derfor er der tale om en lovlig egenreklame," lyder det i afgørelsen fra Radio- og tv-nævnet.
De ovennævnte koncerter har været sendt af DR. Men skulle det modsatte have været tilfældet, ville spottene heller ikke have været ulovlige, understreger nævnet, der skriver:
"Nævnet finder, at der er tale om en public service-meddelelse, da DR, ifølge public service-kontraktens punkt 42, skal opretholde følgende ensembler: DR Radiosymfoniorkestret, DR Radiounderholdningsorkestret, DR Radiokoret, DR Radiopigekoret og DR Big Band, og da DR løbende skal informere om sin virksomhed og sine aktiviteter."
|