For knap 2 måneder siden blev satellitten ”Rock” opsendt – og i går kom satellitten ”Roll” af sted op i rummet – og dermed er satellitradioen XM ”ready to Rock And Roll”.
”Rock” skal sende XMs programmer ud til den vestlige del af Nordamerika - mens ”Roll” skal dække den østlige del af kontinentet. De to vil dog komplimentere hinanden i en stor del af området.
Udsendelserne starter sidst på sommeren, og det er planen at man vil tilbyde op mod 100 forskellige radiokanaler til de særlige XM modtagere, der skal bruges for at fange signalerne. XM modtagere fremstilles allerede nu af mærker som Sony, Alpine, Pioneer, Blaupunkt og Sanyo. Det er især bilister der er målgruppen for XM. Prisen for at ”abonnere” på de mange radiokanaler bliver 9.95 dollars om måneden (ca. 83 kr).
XM skal konkurrere med én anden udbyder af satellit radio, Sirus Satellite Radio, der opsendte deres tre satellitter sidste år. Kilder i branchen forventer at der vil være 16 millioner lyttere i 2005, der har tegnet ”abonnement” på at modtage satellitradio. De to selskaber har hver brugt omkring 1 milliard dollars til udvikling af deres projekter.
De to XM satellitter sender med den største sendestyrke der hidtil er set. Effekten bliver omkring 3 kW.
XM planlægger at opsende en 3. satellit, der skal fungere som stand by, hvis der skulle gå noget galt med de to man har i rummet nu. |