Når tidsforbruget på internettet stiger, så rammer det andre medier – dog ikke radio. En ny stor amerikansk undersøgelse viser at 11 % af internetbrugerne lytter mere radio end tidligere – mens 9 % lytter mindre radio. For aviser og især tv er udviklingen anderledes bekymrende.
I undersøgelsen, der er gennemført at Scarborough Research, fremgår det at 23 % af internetbrugere ser mindre tv, 20 % læser mindre i blade og magasiner, 15 % bruger mindre tid på avislæsningen og bare 9 % lytter mindre radio.
Vender man spørgsmålet om – så svarer 11 % af de bruger mere tid på radio. 9 % bruger mere tid på avislæsning, 8 % på blade og magasiner - mens 7 % svarer at de ser mere tv.
Flertallet svarer dog, at de ikke har ændret deres forbrug af andre medier, efter at de er kommet på nettet: 81 % lytter lige så meget radio som før, 75 læser lige så meget avis som før, 72 % blade og aviser og 70 % ser lige så meget tv som før de begyndte at surfe rundt på nettet.
Scarbrough undersøgelsen er baseret på 2.000 e-mail interviews af personer over 18 år, der indenfor den sidste måned har været på nettet. Af de 2.000 interviewede lyttede 17 % ofte eller af og til internetradio når de var online. Se mere her: http://www.scarborough.com/scarb2000/press/pr_internetstudy1.htm |