I første kvartal tabte de kommercielle radiostationer en tredjedel af omsætningen fra mediabureauerne i forhold til sidste år, og ligger nu nede i index 65. Dermed er radio - sammen med fagblade - det område, hvor annoncetilbagegangen er størst. I hvert fald for de reklamer, der går via mediabureauerne. Men flere vælger at købe reklamer direkte hos radiostationerne. På Radio 100FM kan man således melde om en omsætningsfremgang på 3 procent.
Direktør for Radio 100 FM, Jim Receveur, har ikke meget fidus til mediabureauernes radiosalg og siger til MediaWatch i dag, at mediabureauerne ikke forstår radio.
"Vores samlede omsætning er steget 3 procent i første kvartal, i forhold til sidste år. Vores omsætning med mediabureauerne er faldet mellem 10 og 15 procent. Nationale annoncører er begyndt at købe annoncering direkte. Jeg tror de køber direkte, fordi deres mediabureau ikke anbefaler os. Mediabureauerne er gode til TRP og GRP, men ikke til promotions," siger Jim Receveur.
Hos markedets anden store landsdækkende aktør på radioområdet, Nova FM, er man langt fra at komme op på TV 2 Radios omsætning med mediabureauerne for et år siden, skriver MediaWatch videre.
Det er mediabureauernes brancheforening DRRB, der indsamler oplysninger om omsætningen blandt 10 mediagrupper, og her er det kun biografer og internet der er gået frem fra 1. kvartal 2008 til 1. kvartal 2009. Størst tilbagegang er der for fagblade efterfulgt af radio og dernæst dagblade. Radio ligger på index 65 i forhold til for et år siden - altså et fald for radio på 35 pct. |