Brancheforeningen for kommercielle lokale radiostationer, KOMM, mener at der er risiko for en useriøs "skønhedskonkurrence" i forbindelse med udbud-det af P5. KOMM frygter at kriterierne bliver for subjektive, og KOMM advarer samtidigt imod at udbydde P5 før der er sket en gennemgribende omlægning af de nuværende og stærkt utidssvarende frekvensstruktur.
Det ventes, at aftalepartierne bag medieforliget en af de nærmeste dage opstiller køreplanen for udbuddet af den (næsten) landsdækkende kommercielle radiokanal, FM5, i daglig tale kaldet P5.
KOMM referer til forlydender om at kanalen vil blive udbudt i en ”skønhedskonkurrence” og det er ikke godt, mener KOMM. Det betyder at useriøse subjektive vurderinger bliver udslagsgivende frem for en sund liberal fremgangsmåde, hvor den som byder højest vinder udbudsrunden.
KOMM formand Bent Helvang siger at hvis man vil lave en hurtig udbudsrunde af P5, så er det mindste man kan gøre at afholde en fair og gennemskuelig udbudsrunde. Men - understreger Helvang - det er fortsat KOMMs klare holdning af hele udbuddet om P5 burde afvente en gennemgribende omlægning af den nuværende og stærkt utidssvarende frekvensstruktur, således at ingen af de nuværende lokalradioer skal tvinges til at afgive deres frekvenser til den kommende konkurrent på P5.
KOMM mener, at det er fornuftigt, at partierne bag medieaftalen stiller krav om nyheder på et niveau, som kan konkurrere med DR. "Men et sådant ønske behøver slet ikke at føre til en såkaldt ”skønhedskonkurrence” hvor Radio- og TV-nævnet subjektivt skal sidde og vurdere hvilken ansøger som kan tænkes at levere nyhedsprogrammer af den højeste kvalitet”, siger Bent Helvang og anbefaler politikerne at udforme kravene til omfanget af nyhedsproduktionen så detaljeret i udbudsmaterialet, at alle ansøgere forpligter sig forlods på samme høje niveau. Dermed sikres en fair og objektiv konkurrence, hvor alle aktører stilles lige. |