Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Radioreklamemarkedet har pubertets- problemer ... stadigvæk
Mandag 20. marts 2006
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Selv om den landsdækkende radioreklameomsætning steg fra 2004 til 2005 med over 35 pct. - fra 80 til 100 millioner kroner - så er udviklingen langt fra tilfredsstillende. Adm. direktør for SBS Radio, Henrik Knaack, var klar i spyttet på Radio Days 06: Efter en nedsabling af Sky Radio, der gjorde ALT galt, konstaterede Knaack, at de kommercielle aktører arbejder alt for dårligt sammen. "Vi laver hver især analyser, der viser hvor lækre vi er, men der skal et reelt branchesamarbejde til, der kan løfte radio i forhold til andre medier", fastslog Knaack. Overfor radionyt.com sagde både Knaack og 100FM-chef Jim Receveur efterfølgende, at et dansk RAB ikke ligger lige for, men at det måske kan blive en realitet når vinderen af FM5 er fundet.
Søndag eftermiddag i Radiohuset var de to ledende aktører indenfor dansk kommerciel radio, Henrik Knaack fra SBS (The Voice og Radio 2) og adm. direktør Jim Receveur fra Talpa (Radio 100FM) sat stævne sammen med brancheforeningerne KOMM og 'Radioerne' samt DRs generaldirektør under kyndig moderation af Lasse Jensen fra DR P1-programmet 'Mennesker og Medier' på en session, der blev kaldt 'Branchetopmøde' .

Ét af de store emner var, hvorfor radioreklamemarkedet ikke har udviklet sig bedre.

Henrik Knaack fra SBS tog bladet fra munden og fastslog, at en stor del af ansvaret skal placeres hos Sky Radio: "Sky Radio havde chancen ved at de havde næsten 100 pct. dækning og det var derfor denne station, der SKULLE have taget teten. De startede ellers med medvind, men fejlede på alle områder. Sky VAR jo allerede i markedet - bl.a. med en 100 pct. dækning af HT området og uden den store succes. Hvorfor skulle de så pludselig kunne få succes, fordi de fik en større dækning? Deres fokus var forkert!".

Sky Radio startede så - oven i købet - også med at lave en masse - unødig - ballede med Kulturministeriet. Den splid hjalp bestemt ikke. Men hvad værre var - fortsatte Henrik Knaack - så satte Sky Radio prisen på radioreklamer ned til til halve.

Efter den sønderlemmende kritik af Sky Radio's fatale ageren på det danske marked, vendte Knaack søgelyset mod de nuværende aktører - herunder SBS selv - og konstaterede, at markedet fortsat er umodent. Knaack mente, at der først kommer en udvikling i gang "NÅR vi anderkender, at vi skal arbejde sammen. Vi skal i fællesskab dokumentere effekten af radioreklamer. Disse opgaver skal løses sammen".

"Ja, der er pubertetsproblemer", fortsatte Knaack og konstaterede, at "vi er i krig. Vi sover med støvlerne på".

Men undertiden er det svært, at vide om man skal grine eller græde når det går skidt for konkurrenterne, fortsatte Knaack og henviste til et aktuelt eksempel fra Esbjerg, hvor Radio Victor nu lukkes. Før i tiden var det en af landets førende lokale kommercielle radiostationer - en absolut god radio - som oven i købet havde de højste reklamepriser i landet.

På branchetopmødet blev der talt om branchesamarbejde, men det magiske ord - RAB - blev ikke nævnt.

Det er almindelig kendt, at det var Sky Radio, der i realiteten forhindrede dannelsen af et dansk RAB. "De var simpelthen helt udenfor pædagogisk rækkevidde", som en af de ledende aktører på markedet siger til radionyt.com.

SBS Radio er i dag varme tilhængere af et dansk RAB. Også Talpa/100 FM er tilhængere af det. Men her hører enigheden så også op.

Radionyt.com talte med både Jim Receveur fra Talpa og Henrik Knaack fra SBS efter branchetopmødet, og begge var enige om, at det nu er nødvendigt at afvente, hvem der får FM5, således at vinderen af FM5 også kan blive en del af et RAB samarbejde.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -