Hvor mange danskere der lytter DAB vides ikke; Gallup måler det ikke pt. Og efter et stagnerende salg af DAB-radioer i 2007 offentliggøres der ikke mere salgstal for DAB-radioer. Men DAB - som medieplatform - har nu en penetration på 24 procent, især i folks køkkener. Iflg. en ny analyse er der måske mellem 500.000 og én mio. potentielle nye DAB-lyttere på vej.
Selv om de nye elektroniske PPM-målinger fra Gallup leverer daglige lyttertal, så er radiomarkedet ikke fuldt ud klar over DAB's reelle styrke, skriver MediaWatch. Problemet er, at Gallup ikke kan skelne mellem lytning på DAB og over internettet. Gallup håber dog snart at kunne levere disse tal.
Mens salget af DAB-radioer voksede i 2006, så aftog væksten i 2007. Der offentliggøres nu ikke tal for salget af DAB-radioer.
Men en ny analyse fra Megafon/DR - foretaget af DR Medieforskning - med over 2.000 respondenter kaster nu mere lys over, hvordan DAB klarer sig som medieplatform i Danmark:
- 24 pct. af befolkningen (svarende til 1.2 mio. personer) har adgang til mindst én DAB-radio.
- DAB er mest udbredt i aldersgruppen mellem 30 og 60.
- 65 pct. af dem, der har DAB adgang, har det i køkkenet, 35 pct. i stuen og 17 pct. i soveværelset. DAB findes slet ikke i biler.
- FM mest udbredt i stuen (75 pct.), køkkenet (51 pct.) og bilen (37 pct.)
- 23 pct. regner med at købe en DAB-radio indenfor ét år - altså stort lige så mange, som har DAB i forvejen. MediaWatch vurderer, at det vil være realistisk, at 500.000 personer gør alvor af at købe en DAB-radio.
- Som årsag til at man har en DAB-radio eller planlægger at anskaffe sig en DAB-radio, angiver 55 pct. 'det større kanaludbud' som den største fordel - mens 28 pct. pct. angav 'bedre modtagerkvalitet'.
- Hver fjerde af de adspurgte, som ejer en bil, svarede, at de ville være villige til at betale for at få DAB i bilen som ekstraudstyr. |