Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


USA: Netradiolytning fortsat beskeden
Torsdag 17. maj 2001
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Gennembrudet for internetbaserede radiostationer ligger ikke lige om hjørnet. Langt fra. En ny undersøgelse fra Arbitron blandt 62 radiostationer, der udelukkende sender radio via nettet, viser at det kniber gevaldigt med både lyttertal og reklamesalg – og forventningerne til fremtiden er beherskede. Og dog lurer millionerne ude i horisonten …
Det fremgår af undersøgelsen at 85 % af webcasterne har solgt mindst én reklamekampagne. Vi lader det lige stå et øjeblik. Alene det at man i en undersøgelse af denne art, stiller spørgsmålet om en radiostation nogensinde (!!) har solgt en reklamekampagne viser, hvordan det står til i denne branche, skriver RAIN. Spørgsmålet der burde have været stillet er naturligvis: ”Hvor mange reklamer sælges der i en gennemsnitlig måned”.

Endnu mere bekymrende er det, at 59 % af de kunder der købte en reklamekampagne kun købte én kampagne. Der var altså mange, der ikke gentegnede noget som helst.

Næsten 1/3 af webcasterne tror at det vil tage tre år eller mere før indtægterne vil dække udgifterne ved streaming.

Kun ti procent af webcasterne vurderer at indtægterne vil dække omkostningerne i løbet af ét år.

Hvad er problemet – spørger RAIN og giver selv svaret: De fleste webradioer har så lave lyttertal, at de vil være umulige at måle ved traditionelle lytterundersøgelser.

I en Arbitron måling fra januar måned, der omfatter 2.300 internetradioer, anføres det at man har kunnet registrere 17 mio. timers aflytning af streaming på nettet. Det lyder imponerende, men er det ikke. Til sammenligning har en radiostation som KOIT i San Francisco alene mere end 20 mio. timers aflytning på en måned – og det har omkring 30-40 andre radiostationer i USA for den sags skyld også. Med andre ord har f.eks. KOIT flere lyttere end samtlige 2.300 radiostationer på nettet.

RAIN går videre med at pege på de enkelte web-stationers lyttertal. Nogle af de største i Arbitrons undersøgelser er Beethoven.com med 727.400 timers lytning pr. måned, WABC med 310.700 timer, Groove Radio med 193.600 timer og NetRadio.com med 187.200 timers lytning i løbet af en måned.

I en mindre by som Modesto i Californien (det 122. største marked i USA) har den 10. største radiostation typisk 800.000 timers lytning pr. måned. Eller vi kan for den sags skyld kigge på Danmark, hvor en lokalradio som NVR i Thisted har 900.000 timers lytning pr. måned iflg. Gallup. Med andre ord: Den 10. største radiostation i Modesto og NVR i Thisted har hver især pænt flere lyttere end den største radiostation på nettet – med stort set hele kloden som dækningsområde.

Men helt ligegyldigt er web-casting eller streaming dog ikke. En succesfuld radiostation der streamer sine radioudsendelser vil kunne lægge omkring 1 % til sit lyttertal takket være streaming. Hvis vi f.eks. kigger på Chicago omsættes der her årligt for omkring 500 mio. dollars (godt 4.2 mia. danske kr.) i radioreklamer, og hvis alle stationer kan hæve reklameomsætning tilsvarende – altså med 1 % - så er det trods alt godt 42 mio. kr. ekstra i kassen. Og hvis man gætter på at de rene webcastere også når et lignende lyttertal, så burde de teoretisk også kunne hente 42 mio. kr. i Chicago – i alt altså omkring 84 mio. kr. Og når tallet på 1 % vokser til f.eks. 2 eller 3 %, ja så begynder amerikanerne at tale om at man er i nærheden af ”real money”.


Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -