Det er et velkendt fænomen i udlandet - ikke mindst i Nederlandene, at lange hitlisteudsendelser over flere dage i helligdagsperioder, trækker lyttertallene op. Sidste år havde Radio 100FM helt 'normale' lyttertal i påskedagene, men i år, da Radio 100FM sendte en Top 100 over allle tiders dansk musik gennem tiderne, nåede Radio 100FM iflg. nye tal fra TNS Gallup Radio-Meter en rekordhøj andel af den samlede radiolytning.
I påsken 2008 havde Radio 100FM en share (markedsandel af al radiolytning) på 6 pct., hvilket kun var ganske lidt højere end gennemsnittet af de forrige uger. Men her i påsken 2009 nåede Radio 100FM's share helt op på 8.4 pct., hvilket er det højeste siden de nye Radio Meter målinger blev indført.
I den kommercielt attraktive målgruppe, de 12-50 årige, tegnede Radio 100FM sig for imponerende 14.9 pct. af al radiolytning. Det er også ny rekord - ikke bare i forhold til 2008, men også til tallene fra i år, hvor Radio 100FM ellers står betydeligt stærkere end sidste år.
Kigger man på det ugentlige lyttertal for Radio 100FM i påsken 2008 var det nede på 1.053.000. I påsken 2009 var det 1.300.000; dette tal skal dog ses i forhold til, at det de to uger inden påske var hhv. 1.451.000 og 1.308.000 lyttere. Dermed ses det, at 100FM fik færre lyttere i påskedagen, men at disse lyttere lyttede betydeligt længere tid end normalt, hvormed stationens share steg så markant.
Samlet styrkelse af kommerciel radio
Det var ikke kun Radio 100FM, der havde en rigtig god påske. Nova FM gik frem fra 4.7 til 4.9 pct., hvilket er årets højeste, og også The Voice gik frem - fra 1.9 til 2.2 pct.,hvilket er en tangering af rekorden for i år.
Samlet havde kommerciel radio - med en share på 28.6 pct. - årets klart bedste uge. Og DR dermed årets dårligste uge: ned fra 75.1 pct. i ugen før påske til blot 71.2 pct. i påskeugen. |