Planerne om en ny DR strategi for nyhedsformidling på P4 og P3 har vakt en vis uro blandt DR’s journalister, der frygtede for nyhedernes troværdighed. Men Radioavisens chef slår nu fast, at det snarere drejer sig om at give værterne en mere synlig profil.
Tanker fra DR’s ’Operation Modslaw’ om at give P4 og P3 nyhederne en make over fra årsskiftet som led i oprustningen mod konkurrencen fra TV 2 Radio betyder ikke, at de nuværende værter skal skiftes ud med mediekendisser, fastslår Radioavisens chef, Jens Holme, over for Berlingske Tidende. Det drejer snarere om en kombination af sprog, form og profil, herunder at give nyhedsværterne mulighed for at "træde frem som personligheder både i og uden for nyhedsfladen".
Programdirektør Lars Vesterløkke betoner over for Berlingske Tidende, at når den faglige dygtighed og troværdighed er på plads, så skal værterne være dem ”man kan regne med”. De skal "være lytternes kloge ven, medens andre kanaler kan være lytternes sjove ven,” siger Vesterløkke.
Professor i Medievidenskab ved Københavns Universitet, Stig Hjarvad, er ikke forundret over, at Radioavisens værter nu skal styles. Den tendens har man kunnet se længe inden for de elektroniske medier. ”Tidligere var det værtens faglige pondus, der legitimerede budskabets oprigtighed. I dag rangerer den personlige profil lige så højt, hvis ikke højere,” vurderer Stig Hjarvad.
|