Teleselskabet Orange har i retten fået medhold i en sag om radioreklamer fra konkurrenten CBB Mobil. Orange fandt reklamerne, der har været sendt på Radio 100FM, nedladende over for selskabet.
Retten i Rødovre har fastslået, at radioreklamerne er urimelige og i strid med god markedsføringsskik. Retten kræver derfor at Radio 100FM stopper reklamerne.
I radioreklamen bliver en kundeservice-medarbejder bl.a. spurgt, om der skal betales abonnement, og hvorvidt et månedligt mindsteforbrug ikke er det samme som et abonnement. Navnet på de medvirkende kundeservice-medarbejdere er fjernet, men Orange mener alligevel, at reklamerne afslører en vis grad af genkendelighed.
Orange fastslår, at medarbejderen i reklamen fremstår defensiv og ude af stand til at give et fornuftigt svar, hvilket stiller selskabet i et dårligt lys. Teleselskabet afviser kategorisk, at samtalen overhovedet har fundet sted. Men CBB Mobil fastholder, at optagelsen er ægte. Men nu har retten altså afgjort, at de kontroversielle radioreklamer ikke må sendes.
- Vi er meget tilfredse med afgørelsen. Vi har hele tiden ment, at man ikke skal markedsføre sig på bekostning af andre selskaber og deres produkter, siger Mikkel Buhl, juridisk chef i Orange, til Ritzau. |