Som radionyt.com tidligere har beskrevet kom den amerikanske studievært Don Imus uheldigt af sted i æteren med racistiske bemærkninger, hvilket førte til to ugers karantæne. Nu har MSNBC – efter kraftigt pres fra vrede interesseorganisationer og sponsorer – valgt at fjerne programmet helt. Dermed mister det syndikerede morgenprogram sin største distributør og Imus fortsatte skæbne som vært er temmelig usikker.
Mediestormen og fordømmelserne af Don Imus vil tilsyneladende ikke dø ud efter at han i sit morgenprogram 'Imus In The Morning' den 4. april kaldte Rutgers Universitys kvindelige basketball-hold for "nappy-headed hos".
Bemærkningen faldt ganske vist, i tråd med Don Imus' program, i en satirisk og sarkastisk sammenhæng, men er efterfølgende blev gengivet igen og igen og udlagt således, at Don Imus fremstår stærkt racistisk.
Imus har efterfølgende undskyldt adskillige gange og tilmed flere gange på nationalt tv. Dette har dog ikke formildet stemningen mod ham. Anført af interesseorganisationer og lignende er der således opstået en stemning hos store grupper af befolkningen, der kræver Imus fjerne fra æteren.
Kravet resulterede i første omgang i, at CBS valgte at suspendere Imus i to uger. Men da den ophidsede stemning fortsatte, valgte flere større annoncører, herunder American Express og Proctor & Gamble at trække sig fra programmet.
Dette har nu fået MSNBC til permanent at fjerne sin simulcast af 'Imus In The Morning', der udgår fra WFAN-FM i New York og syndikeres via Westwood One til mere end 70 stationer i USA. En meget stor del af lytterne kom netop fra MSNBC's syndikering.
Kilder på Wall Street vurderer, at 'Imus In The Morning' er ansvarlig for mere end 25 procent af omsætningen på WFAN i New York, svarende til ca. 100 mio. kroner. Og når indtægterne fra syndikering af programmet tillægges dette tal, kommer værdien af Imus' program til at udgøre ca. 250 mio. kroner årligt for CBS.
CBS er gået i tænkeboks under Imus' suspension for at overveje den fortsatte skæbne for programmet og studieværten. Enkelte navngivne medlemmer af bestyrelsen har allerede krævet, at Imus bliver fyret, men den endelige beslutning, der træffes af CEO for CBS Leslie Moonves, er endnu uvis.
Flere kilder i branchen vurderer dog, at Imus' dage som radiovært og 'shock-jock' i USA er talte. |